bootje.reismee.nl

Nationalism is for men.....

Ik heb alle hoogtepunten van Edinburgh gezien in 40 minuten. Nu hoor ik iedereen hardop denken dat dat onmogelijk is en dan moet ik maar meteen toegeven dat ik klein beetje vals heb gespeeld. Het was zaterdagavond toen een man die duidelijk iets te veel alcohol gedronken had de KFC inkwam waar ik zat te whatsappen (op het internetnetwerk van de MacDonalds ernaast) en een cola met een miniwrap aan het nuttigen was. Meneer besloot om aan het tafeltje naast me te gaan zitten en hij nam mij de komende 30 minuten helemaal in zich op. Terwijl ik me vooral concentreerde op mijn gesprekken op whatsapp begon hij van alles tegen me te zeggen waar ik eigenlijk niets van verstond. Meneer bleef volhouden en hij had het maar over zijn kaartspelletje, maar ik bleef het negeren aangezien ik het toch niet verstond. Totdat hij besloot om een stoel naast me te schuiven en aan de hand van zijn kaartspel me heel Edinburgh te laten zien. Op elke kaart stond namelijk een must-have-seen-place van Edinburgh. Dus zo werd ik in 40 minuten meegenomen naar alle places-to-be en kreeg ik uitgebreid anekdotes. Zo is er een standbeeld van een hond (Bobby) die iets verderop ligt begraven met een man (en ik heb het standbeeld van Bobby inmiddels al in het echt gezien :P), zijn er een aantal pubs die je gezien moet hebben, zijn er hele mooie tuinen, het kasteel, de school voor doven, allerlei monumenten en ga zo maar door. Er kwamen verhalen over hoe hij mensen versloeg met whiskey drinken en dat hij wil dat de vlag van Edinburgh zal wapperen bij het kasteel. Het nationalisme droop ervan af (toch gek dat ik altijd mannen ontmoet die sterke nationalistische gevoelens hebben) en eigenlijk heb ik me best vermaakt met deze man :P

Inmiddels heb ik de eerste colleges gehad en vakken voor het hele jaar gekozen. Het eerste semester volg ik Theories and Theorists in Nationalism Studies, War and Morality en The Middle East in International Relations. Dit houdt in dat ik dinsdag, woensdag en donderdag colleges en seminars heb en vrijdag en maandag vrij ben (heerlijk lang weekend :P). Ik ga nog even kijken of ik als extra vak Nations and Nationalims mag doen. Voor het tweede semester heb ik gekozen voor Political Islam in the Middle East en International Security naast mijn hoofdvak Comparitive Perspectives in Nationalism Studies. In dit semester zit ook nog een vak waarin je zelf een literatuurlijst mag samenstellen en daar onder leiding van een supervisor een paper van maakt. Misschien ga ik nog switchen naar dat vak, maar het tweede semester is pas in Januari. Van april tot augustus heb ik dan de tijd voor mijn scriptie en ik heb al toestemming gevraagd aan de program director om veldwerk in het buitenland te gaan doen en dat was geen probleem volgens hem :) Baskenland here I come!!!! (als ik niet verander van scriptieonderwerp naar iets met het Midden-Oosten het komende collegejaar)!

De program director is echt een super aardige man. Hij verontschuldigde zich deze week voor het feit dat ik het enige meisje ben die dit jaar Nationalism Studies doet en hij stelt me voor aan iedereen die we tegenkomen. We zijn met 9, 8 jongens en Mar-Lisa! Overigens is er wel nog een Nederlander en die heeft ook nog eens aan de VU gestudeerd. Iedereen is ook natuurlijk ouder, en iemand van 20 die een master doet vinden ze dan ook best jong! Sorry guys I am already here! Vakken zijn overigens interdisciplinair dus dan zijn de groepen veel groter en dan zijn er zeker ook genoeg meisjes :P Na de eerste meeting met mijn classmates nam één van de jongens me mee naar de studentenbar op de campus en hebben we gepraat over voetbal, politiek en nationalisme. Best leuk aangezien de jongen een Schotse nationalist is en groot voetbalfan, perfect om me uren mee te vermaken dus! Over 2 jaar is er een referendum in Schotland waarin de mensen mogen stemmen of ze onafhankelijkheid willen ja of nee.... De jongen vertelde me dat hij niet zeker is of het over twee jaar al gaat gebeuren, maar hij hoopt wel dat Schotland in de toekomst onafhankelijk gaat worden. Schotten en Britten verschillen namelijk nogal in politieke voorkeuren enzo. Wat wel grappig is dat iedereen uit de EU die een bachelor doet in Schotland geen collegegeld hoeft te betalen, maar de Britten dan weer wel aangezien zij niet uit een ander land komen maar uit de UK... Daar zijn de Britten nogal boos over aangezien velen van hen hier studeren!

De huizenjacht was soms echt een drama. Ik heb echt de meest paupere flats gezien de afgelopen dagen (kapotte bedden, halve keukens, spinnen, stinkhokken en ga zo maar door), een flat voor onze neus weggekaapt zien worden in de vroege morgen en roomies af zien haken. Inmiddels heb ik samen met 3 nieuwe flatmates borg betaald voor een super mooie flat dichtbij alles dus ik hoop dat we daar over twee weekjes in kunnen trekken! Mijn flatmates zijn allemaal jongens uit verschillende landen (Spanje, Nieuw-Zeeland en Syrië). Voor de Spanjaard was de vraag Barça of Real natuurlijk de eerste die ik hem stelde en toen hij Barça antwoordde was ik meteen tevreden! Toch nog iemand om over voetbal te praten in het huis en daarnaast iemand waar ik Spaans mee kan praten als ik dat wil oefenen, goed geregeld al zeg ik het zelf. Aangezien ik de enige vrouw des huizes zal zijn heb ik besloten dat ik de baas ben straks.... Ook al ben ik de jongste (zoals eigenlijk overal)!

Aangezien het guesthouse me elke nacht 75 euro kostte ben ik heel blij met het feit dat ik voorlopig even bij de jongen uit Syrië en zijn flatmate inwoon, al is zijn flat een beetje ver van alles af. Ik kan het heel goed met hem vinden en ik heb hem daarom maar geadopteerd als mijn grote broer (die had ik nog niet :P)! Al zijn familie zit in Syrië en in deze dagen is dat niet echt een pretje. Om 9 uur is het dus standaard dat het Syrische nieuws ingeschakeld wordt op de laptop, maar echt vrolijk is het niet en het wordt steeds erger helaas. Het is moeilijk voor te stellen als je in een land woont waar alles zo goed is dat kilometers verderop een land totaal vernietigd wordt..... Vooral als je helemaal niets kunt doen :(

Aangezien onze flat super mooi is en alle ruimte heeft nodig ik bij deze iedereen uit om vanaf 2 oktober mij te komen bezoeken! Met de boeking van mijn bagage is er iets misgegaan waardoor ik ook op de terugvlucht (voorlopig staat die gepland voor 23 december) voor mijn kerstvakantie in Nederland twee koffers van 23 kilo plus een handbagagekoffer van 12 kilo mee mag nemen dus ik zoek nog vrijwilligers om diehard te gaan kerstshoppen..... Inschrijven kan vanaf vandaag!

Edinburgh is een hele mooie en levendige stad (heeeel veeel internationale studenten) voor alle mensen die dat misschien verkeerd begrepen hadden uit mijn vorige verhaal. Alleen de huizen zijn gewoon echt niet mooi en er lopen heel veel mensen rond die veel weg hebben van de travellers (voor een ieder die dat op tv kijkt). Heel veel tokkies zeg maar en daarnaast wist ik niet dat Wayne Rooney zo'n grote familie had.... En nee ik scheer niet iedereen over één kam want er zijn ook super aardige, lieve en schattige Schotten hier :) Onverstaanbaar of niet :P Het stikt hier wel van de Chinezen en die klitten ook allemaal samen... Kippenhokken int Chinees zeg maar! Maar de tijgermoeders hebben dus weer goed hun best gedaan om hun kroost op de uni te krijgen, bravo!

Ik zou honderdduizend grappige anekdotes kunnen vertellen over de afgelopen dagen, maar het is toch minder leuk als je er niet bij was. Ik heb het gevoel dat ik hier al heel lang ben doordat er zoveel gebeurd! Ik wil nog wel even kwijt dat een chinees in een kilt echt geen gezicht is. Dus beste meneer Chu CHi whatever doe dat ding alsjeblieft snel uit, u bent veel te tenger voor zoiets! Die winkels die die kilts verkopen zijn trouwens wel zo slim om in het weekend tot vet laat open te blijven wat ervoor zorgt dat er nog al eens dronken jongeren in kilts rondlopen :P Oh en mijn Nieuw-Zeelandse huisgenootje (die eigenlijk gewoon Brits is) zegt dat zijn vader op de kerstman lijkt.... Ik hoop dus nu dat ik die man nog een keer ga ontmoeten de komende weken aangezien hij voorlopig nog even door Europa aan het rondtrekken is. Die jongen studeert overigens iets met het componeren van muziek dus we hebben hem meteen de taak van muzikaal vermaak meegegeven voor het komende jaar!

Nou ik zal eens even lekker gaan douchen en de supermarkt zoeken om iets in te slaan voor het avondeten! Iedereen bedankt voor alle leuke en lieve reacties en belangstelling voor alle gekke dingen die ik hier beleef en meemaak. Ik ben graag op de hoogte van al jullie nieuws dus blijf me vooral berichten! Lang leve internet! Moederlief heeft geleerd om te whatsappen en dat is echt een uitkomst :p Voor een ieder van jullie: tot whatsapp, facebook, of berichten via wat voor medium dan ook :) En vergeet je vooral niet in te schrijven voor het kerstshoppen ;)


Lots of love from Edinburgh!

Reacties

Reacties

Renske

Yo Anthropologist-on-tour!! Klinkt super, ben jaloers op je! Ik vraag me wel af wat je bedoelt met 9,8 man? Is de 10e nog in dubio over zijn sekse? Geniet! Liefs Renske

Mar-Lisa

Haha we zijn met 9 personen, 8 mannen en ik! En ja met al die mannen om me heen ben ik weleens in dubio over mijn sekse ja :P One of the guys....

Rieni

weer genoten van je verslag, ben gewoon jaloers op de jeugd die zoveel meer mogelijkheden heeft dan wij vroeger. Maar gelukkig staat de wereld voor ons ook open dus moet ik ook maar veel gaan reizen. 11 nov. ga ik naar Barcelona en over Schotland hoor ik zulke mooie verhalen dat ik daar ook maar eens heen moet.
Geniet maar lekker en intussen studeren!

tante Jannie

Vanavond even op mijn gemak je verslag gelezen!! Je schrijft zoals je praat hahaha. En hou je bij Baskenland want Midden Oosten lijkt me echt niks. Dan slaapt je opoe niet!! Hier alles lekker rustig. Jacob gaat w.s. veranderen van baan. Vrijdag heeft hij sollicitatiegesprek. Nou Marlies veel succes en ik spreek je nog wel weer op Facebook. Groetjes van ons allemaal.

margaretha;) ouwe buurtjus:)

heej marlisa,
wat un verhaolen wier.. leuk man.. je maken wel gigantisch vul mie;) hoe bevalt dat doar dan tussen de jongens;) zit ur niks vor je tussen;) kiek wel ut doar or.. succes met je studie!! en geniet ervan. nog gefeliciteerd trouwens mit je moe..

groetjus margaretha en de groetjus van je ouwe buurvrouw janneke;)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!