bootje.reismee.nl

Een halve Bask

Zo noemt mijn leraar Spaans mij. Dat is toch wel mijn favoriete leraar en ik heb dan ook de meeste uren les van hem! Altijd even een voetbalpraatje enzo :) We hebben elke week 1 conversatieles met studenten uit Bilbao zelf en uiteindelijk moeten we een presentatie maken over wat zij (het zijn allemaal meisje) ons heeft geleerd. Toen we in groepen werden ingedeeld zei mijn leraar tegen onze partner: 'Oh en Mar-Lisa is een halve Bask hoor'!Het grappige is als we over Baskenland praten dat het meisje en ik dan over Baskenland vertellen aan de twee andere Amerikanen van mijn groepje! Er zijn zelfs mensen die zeggen dat ik meer van Baskenland weet dan zijzelf, waar ik natuurlijk hard om moet lachen! Daarnaast noemen heel veel mensen me ook 'Mar', omdat dat gewoon veel makkelijker is en dat ben ik ook wel van huis uit gewend natuurlijk!Sommige dingen zijn dus net als thuis.... Zo ruimt mijn hostmom vaak vroegtijdig de tafel af onder luid protest van de rest, omdat ze nog niet klaar zijn (ja dat doet m'n va thuis nou ook altijd ;))

Even terug naar voetbal! Voor de Baskische derby Real Sociedad-Athletic de Bilbao was ik speciaal vroeg opgestaan (het was namelijk op een zondag om 12:00, heel ongebruikelijk voor hier want dat hebben ze pas sinds dit jaar ingesteld onder luid prostest van menig fan). Aangezien het die avond ervoor laat was geworden aangezien ik met een paar jongens in het park tot laat had zitten praten (en uiteindelijk ook bij vrienden ben blijven slapen) was dat even moeilijk, maar uiteindelijk belandde ik toch netjes om 12:00 in de pub :) Het is niet moeilijk om te zien waar de wedstrijd gekeken wordt, want overal hangen Athletic vlaggen buiten! Alle pubs en barretjes waren gevuld met Athletic fans en velen aanschouwden de wedstrijd zelfs van buiten, omdat het binnen gewoon te vol was! In de pub waar ik meestal kom had ik nog een plekje achterin gevonden, dus bestelde ik een Kalimotxo (rode wijn met cola) en ging aan de bar hangen voor het spektakel! De pub was voornamelijk gevuld met mannen en Athletic fans, maar er was 1 meisje in een Sociedad shirt terwijl haar vriend een Athletic shirt droeg! Ondanks de vele protesten die ik de avond ervoor van menig fan had gehoord over de tijd was iedereen dus gewoon gekomen om hun team te aanschouwen!

Voorin de bar zitten een aantal mannen die meerdere malen op de tafel slaan en ATHLEEEETIC ATHLEEEETIC door de pub schreeuwenen daarnaast is het Oeh en Aah aan alle kanten als er kansen zijn. Athletic speelt goed en in de 34ste minuut maakt Llorente een fraaie goal waarna een ontlading volgt bij de verzamelde Atheltic fans. Het is de eerste wedstrijd na de confrontatie met PSG en het goede voetbal werd duidelijk voortgezet! Naast mij staat een gokmachine waar gewed kan worden op de voetbalwedstrijden en dit is echt super populair in heel Spanje... Dus menig maal komt er een fan mij passeren om te wedden! Je kan inzetten op wie er het eerstvolgende doelpunt maakt en noem maar op! Doordat het nogal druk en vol is moet ik me menigmaal tegen de bar aandrukken als er weer een gokker langs wil en soms vragen ze mij zelfs om het geld erin te doen en geven ze instructies :P Op diezelfde machine kun je standen zien en gelukkig voor mij kan ik zo de wedstrijd tussen Ajax en Groningen stiekem volgen :)

We gaan de rust in met een 1-0 stand in het voordeel van Athletic de Bilbao, maar ook Sociedad heeft goede kansen gehad dus de spanning is te voelen in de pub. De glazen worden weer gevuld en de barman heeft het er maar druk mee aangezien hij helemaal alleen is. Ik bestel nog een Kalimotxo voor de tweede helft! De tweede helft begint en het valt me op dat de mensen het nogal vreemd vinden dat ik als blond meisje met volle concentratie naar het scherm staar waar de wedstrijd getoond wordt. Mijn blonde haarkleur is natuurlijk al het staren waard (is wat ik de afgelopen weken heb geleerd) en dat ik dan ook nog van voetbal hou als meisje zijnde.... ON-BE-GRIJ-PE-LIJK! De jongens van de vorige avond hadden me al als addict bestempeld en ook zij waren zeer verbaasd dat een meisje zoveel van voetbal kan houden. Daarnaast kreeg ik de leuke grap te horen dat vrouwenvoetbal eigenlijk twee grappen zijn. Ten eerste zijn het geen vrouwen en ten tweede is het geen voetbal..... Zucht, mannen! Er komt zelfs een oud mannetje naar me toe die me een chocolaatje geeft met de boodschap dat ik daar vast van houd.... Als ik hem vertel dat ik ook van voetbal houd kijkt hij even gek, maar tovert daarna een brede glimlach op zijn gezicht waarna hij zegt dat hij hoopt dat de chocola me zal smaken :)

In de tussentijd wordt Sociedad sterker en sterker en maakt Martínez in de 59ste minuut de 1-1! De enige (vrouwelijk) Sociedad fan juicht en doet een vreugdedansje waarna ze wat 'mooie' blikken krijgt toegeworpen van de Athletic fans, maar verder laat iedereen haar eigenlijk gewoon haar gang gaan! Het spel golft op en neer en aan beide kanten worden er mooie combinaties gemaakt wat uiteindelijk niet voor goals zorgt, maar wat de wedstrijd wel aantrekkelijk maakt. Ballen vliegen over of naast, keepers maken reddingen en de lat/paal zit meerdere malen in de weg! In de 70ste minuut is het dan eindelijk weer llorente die weer fraai afwerkt en Atheltic op een 2-1 voorsprong brengt! Deze keer is de ontlading in de pub nog groter dan tijdens de 1ste goal en het is alsof de zege is binnengehaald, terwijl er nog 20 minuten op de klok staan. Toch krijgen de fans gelijk en eindigt het in 2-1 voor Athletic, maar Sociedad had nog wel enkele kansen om de gelijkmaker binnen te schuiven en ook Athletic kreeg kansen om haar voorsprong te verhogen naar 3-1.....

Na de wedstrijd word ik gebeld door Iker en we praten wat over de wedstrijd, waarop een man in mijn nabijzijn ervan maakt dat ik met Iker Muniain bel. Daarna concludeert de beste man dat ik de vriendin/scharrel/ofwatdanook van het 18-jarige voetballertje van Athletic ben. Voor de mensen die hem niet kennen: Iker Muniain wordt ook wel de Spaanse Messi of de Spaanse Rooney genoemd, hij is geboren in 1992 en hoopt in december 19 jaar te worden, hij maakte zijn debuut in het eerste van Athletic toen hij 16 was en is momenteel een basiswaarde in het team en laat het publiek vaak genieten van zijn voetbalkunsten met zijn slechts 1.65! Hij is ook speler voor Jong Spanje waarmee hij afgelopen zomer kampioen is geworden. Daarnaast schijnt hij veel vrouwelijke fans te hebben en dat heeft hij denk ik ook deels te denken aan zijn blonde haar (Spaans blond zeg maar) :P Terwijl ik de avond ervoor aan de jongens al had verteld dat ik Iker niet de mooiste speler van het team vond (ze vroegen ernaar en ook zij hadden ervan gemaakt dat ik date met Iker Muniain ipv dat ik gewoon rondhang met een vriend die Iker heet). Ik vertel de beste man dat ik niet met de heer Muniain belde, maar de mannen om me heen beginnen al vanalles tegen me te zeggen. Over hoe goed hij speelde en ga zo maar door! We discusseren wat over de wedstrijd, maar het onderwerp komt telkens terug op Iker Muniain. Ik moet er eigenlijk wel om lachen en terwijl ik nogmaals zeg dat het echt niet de Athletic voetballer was die mij belde besluit ik maar eens terug naar huis te gaan!

Ook de wedstrijd tegen Atlético Madrid (afgelopen donderdag) die ik in de pub bewonderde leverde leuke taferelen op. Allereerst is er een groep fans die hun eigen eten kookt in de pub en tijdens de wedstrijd gewoon heerlijk gaat dineren recht voor de TV. Er is kreeft, wijn en vanalles nog wat en daarnaast bulderende mannenstemmen die hun club aanmoedigen (sommigen klonken echt als piraten:P)! Als we op de helft van de eerste helft zijn vraagt de man naast me of ik voetbal kijk. Naar mijn weten is dit een overbodige vraag, maar goed ik zeg hem dat ik naar de wedstrijd kijk ja. Meteen worden alle mannen die voor me staan op de hoogte gebracht van het feit dat ik de wedstrijd kijk en dat ze dus niet in mijn beeld mogen gaan staan. Hij vraagt me daarna meerdere malen of ik het wel goed kan zien. Het is gerust lachwekkend te noemen, omdat ik vanaf het begin het scherm al goed kon zien en anders was ik toch zeker wel van plaats verwisseld ipv op de barkruk blijven zitten? Ach de beste man bedoelde het goed :) Weer is er dezelfde barman die alleen werkt, maar dit keer is het rustiger. Het is 22:00 op donderdagavond en daarnaast is de wedstrijd in Bilbao dus vele fans zullen in het stadion zitten! Als de barman iemand geld wil teruggeven belandt het geld tegen een heineken flesje voor mij aan (wat een ketsend geluid maakt) en valt op de grond. In een flits draai ik meteen mijn hoofd naar de bar. De mannen naast me maken ervan dat de beste man mij wilde aanvallen met het geld en de barman maakt daarna wel meerdere malen zijn excuses aan mij..... Ik kan er alleen maar om lachen, arme man! Athletic speelt weer een uitstekende pot en wint met 3-0 van de andere roodwitten (Atlético is opgericht door Basken in Madrid vandaar de kleurovereenkomsten in tenues). Na de wedstrijd loop ik naar huis op mijn slippertjes terwijl de regen met bakken uit de hemel valt. Gelukkig is het niet heel ver naar mijn huis en kan ik eenmaal thuisgekomen na een droogbeurt mijn koffer voor Barcelona inpakken :)

Vorige week zijn mijn zus en mijn moeder ook nog een paar daagjes langsgeweest. Ze brachten me chocoladepepernoten, voetbalbladen, kaartjes en geld vanuit Urk van lieve vrienden en familieleden en een prednisonkuur voor 6 dagen. Mijn Astma was die week ervoor namelijk zo erg geworden dat ik de universiteit niet/nauwelijks van binnen heb gezien en dat is eigenlijk funest. Ik had een toets gemist en heel wat lessen terwijl je maar 3 lessen per vak mag missen! Na heel veel gedoe met een doktersverklaring en ga zo maar door mag ik deze week toch 2 toetsen inhalen wat het totaal aantal toetsen 3 maakt aangezien er al een toets gepland stond deze week (dus heb woensdag Spaans en donderdag Spaanse Cultuur en Baskische Cultuur)..... De dagen met mijn moeder en zus bestonden vooral uit veel lachen, praten, lopen en veel en lekker eten! Ook mijn zus heeft kunnen ervaren hoe het is om hier blond te zijn.... Zo was er een man die zei OH MY GOD, terwijl hij ons met open mond passeerde! Ik denk dat ze leuke dagen hebben gehad hier ondanks vertragingen van beide vluchten! Er zijn al plannen voor vervolgtripjes met z'n 3en :P Voor de details kun je beter vragen hoe zij het vonden :P

Omdat ik jullie natuurlijk ook wat wil leren over Baskenland zal ik wat vertellen over de Baskische kerstman genaamd Olentzero... Er zijn meerdere verhalen over Olentzero, maar één daarvan is dat Olentzero tot Baskische reuzen (jentillak) behoorde die in de bergen leefden. Toen er een ster aan de hemel stond die zo fel was dat niemand er naar kon kijken behalve een oude, bijna blinde man vroegen de reuzen hem wat het betekende. Hij zei dat Jezus geboren zou worden en vroeg de reuzen hem van de klif te gooien, omdat hij niet wilde leven ten tijde van het Christendom. Alle reuzen gingen daarna dood, behalve Olentzero. Olentzero wordt dus gezien als de omarmer van het Christendom en de brenger van het nieuws dat Jezus geboren was (wat terug te horen is in een liedje waar de kinderen in het Baskisch zingen dat Olentzero ging werken, maar toen hij hoorde dat Jezus was geboren naar beneden rende om dit nieuws te brengen) .... Het verschilt echter per regio in hoeverre de Christelijke aspecten terugkomen. De moderne Olentzero is een mijnwerker (kolenmijn vandaar ook vaak zijn bruingekleurde gezicht) met overgewicht die een grote dorst kent. Hij is altijd in het bezit van een fles wijn en tevens een sigaar en draagt traditionele Baskische kleding. Het is een liefdevolle man en op kerstavond gaan de kinderen de straat in om liedjes te zingen en snoep te verzamelen terwijl Olentzero door de straten gedragen wordt.... Daarnaast brengt Olentzero ook cadeautjes voor de kinderen.

Dit is wel weer genoeg voor vandaag dacht ik zo, misschien wel teveel zelfs maar ach als ik eenmaal begin met schrijven kan ik zo doorgaan! Afgelopen weekend ben ik in Barcelona geweest en ik zal jullie snel schrijven wat ik daar allemaal heb beleefd en de foto's op mijn blog zetten :) Oh en voor alle lieve mensen die bezorgd waren over hoe het met me ging.... mijn gezondheid gaat weer de goede kant op na de prednisonkuur dus jullie hoeven je geen zorgen te maken ;)

Agur & Gabon!

Reacties

Reacties

jannie

Blij om te horen dat het goed met je gaat!! En leuk dat verhaal van de kerstman ( weer eens iets anders dan voetbal hé?? hahahaha) Maar altijd leuk om te lezen zo als je die wedstrijden beschijft. Doe je best tussendoor op de uni hé !!! Groetjes van de Bergeend

Mar-Lisa

Haha één van de leraren opperde dat over een aantal jaren Olentzero niet meer drinkt en rookt aangezien dat een slecht voorbeeld geeft voor de kinderen en het ongezond is..... Dus wie weet :P

moeps

Succes met je toetsen!!!
Altijd weer leuk die voetbal verhalen!!
Zit gewoon iedere keer naast je.
Liefs van je moe.

Willie Ras

Ha Mar-Lisa, mooi om je verhaal weer te lezen.
Je bent me een schrijver hoor, weet niet hoe je t allemaal
doet naast studeren en heel veel voetbal kijken volgens mij. Geniet van je mooie tijd daar en alle leuke mensen die je leert kennen. Had gehoord van je astma aanval doe
voorzichtig meid, adem halen is nog altijd de eerste levensbehoefte. Maar ook ik weet een kuurtje prednison helpt wel maar is wel een paardenmiddel en
dat moet niet te vaak. Geniet en sterkte met toetsen.
groeten, ook van Jo

margaretha

wat schreef je wier un grote verhoalen!!
wel leuk om te lezen, ik beleef ut zo met je mie..
ben blede dat ut wier goed mit je got..

nog succes met je toetsen, en geniet ervan doar!!!
groetjs je oude buren;)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!