bootje.reismee.nl

ATLEEEEEETIC ATHLEEEETIC....

Geschreeuwd door een stadion vol mensen in het rood en wit.... Het groen van de Baskische vlag mengt zich tussen het rood en wit. Baskische vlaggen en Athletic vlaggen worden in het hele stadion heen en weer gezwaaid. In het vak naast me staan alle mannen de hele wedstrijd fier overeind terwijl ze klappen, zingen, schreeuwen en de supporters van de tegenstander uitdagen! Supporters van de tegenstanders proberen hetzelfde te doen aan de overkant. En dan het oude mannetje naast me dat rustig op zijn stoeltje zit, maar als er een kans is opeens verwachtingsvol opveert en vaak teleurgesteld weer terug zakt op het stoeltje om een sigaretje te roken. De mannen aan de andere kant naast mij hebben (nadat ze mij van mijn plaats hebben gestuurd want volgens hen hadden zij een clubkaart voor dat plekje en mochten zij daar dus zitten) ook besloten om hun kont geen minuut op het stoeltje neer te zetten en de hele wedstrijd door te roken (ook marihuana, heerlijk geurtje dus)! Links voor me zitten twee Amerikaanse studiegenootjes die hun ogen uitkijken bij het hele voetbalspektakel en die in Athletic shirt proberen mee te doen met de Athletic fans (grappig gezicht)! Geloof me het is een pracht om in zo'n stadion te mogen zitten, zo'n sfeer, zoveel fanatisme en verbroedering. En dit alles draait om het prachtige spel genaamd voetbal! La Catedral bruist van de spanning, energie en enthousiasme waar elk mens moeiteloos in mee zou kunnen gaan. Athletic Bilbao is de trots van Bilbao en van de Basken. Wie voor Athletic is die is Bask en wie in Athletic speelt die is Bask!


Ik zou jullie graag echt het stadiongevoel willen meegeven dat ik heb mogen ervaren in San Mamés, maar dat is denk ik onmogelijk! Ik zou uren door kunnen gaan met uitvoerige beschrijvingen (alles staat nog op mijn netvlies gebrand), maar dan nog zou het in het niet vallen bij de werkelijkheid! Ik begon eindelijk 'officieel' met mijn onderzoek voor mijn bachelorscriptie. Ik wil graag de voetbalcultuur van de voetbalclub Athletic de Bilbao onderzoeken en het begin heeft me een overweldigende energieboost gegeven! Eigenlijk moet ik nog even mijn bijna blunder vertellen over het kopen van mijn kaartje... Toen ik een dag voor de wedstrijd naar het stadion gegaan was om een kaartje te kopen wilde ik zo aansluiten bij een aantal mannen in de rij. Gewoon even als blond meisje in mijn Barça short aansluiten in de rij, zo gezegd zo gedaan! Aangezien iedereen me nogal raar aankeek (maar ach dat doen ze ook gewoon op straat) begon ik toch een beetje te twijfelen of ik wel goed stond en toen ik dichter bij de kassa kwam zag ik opeens een papiertje waarop stond: SOCIOS! Oké ik begon hem te knijpen want een socio ben ik niet en ik snapte ook meteen waarom de mannen zo raar naar mij en mijn Barcelona short keken.... Dus ik ben heel sneaky uit de rij gegaan om vervolgens bij een andere kassa in mijn beste Spaans een kaartje te kopen voor de wedstrijd! 45 euro lichter en een kaartje rijker, Olé!

De wedstrijd is vantevoren al als 'risicowedstrijd' betiteld door de UEFA en dat was niet voor niks bleek maar weer. Nog voordat de wedstrijd is begonnen is er al een Athletic fan zwaargewond afgevoerd nadat de fans van Paris Saint German in grote getalen de stad in waren gegaan. Velen van hen hadden niet eens een kaartje voor de wedstrijd. Er werd met stoelen gesmeten naar politie agenten en ook nietsvermoedende voorbijgangers werden lastig gevallen. Dus toen ik in alle vroegte naar het stadion ging was het daar al druk met ertzaintza (de Baskische politie) die gemaskerd overal rondliepen! Sirenes gaan af en aan en de weg naar het stadion vult zich helemaal met mensen in het Rood en Wit. Voordat ik het stadion mag betreden moet ik een uitvoerige controle ondergaan waarin de vrouw mijn broodje voor een moordwapen aanziet! Elk plekje van mijn lichaam wordt bevoeld, zakken worden geleegd en ga zo maar door. Dat was dan bij real madrid wel even anders. Daar haalden ze alleen het dopje van mijn waterflesje (ohja daar kun je Mourinho en zijn schoffies bewusteloos mee gooien vanuit de bovenste rang) en namen ze niet eens de moeite om te kijken wat er in mijn tas zat!

Als ik het stadion binnen loop zie ik dat ik toch best wel dicht op het veld zit (net-niet-aanraak-afstand zeg maar). En daarnaast dat vak Noord het vak is van de hooligans.... Als ik aan 1 van de mannetjes van de barettenbrigade (de stewards hebben allemaal Baskische baretten op int stadion) vraag waar mijn stoeltje is kijkt hij op mijn kaartje en legt hij uit hoe de rijen en stoelen werken. Oké ik voel me een seconde dom, maar daarna zie ik dat meer mensen zoeken naar de rijnummers die op de traptreden een beetje verborgen staan! Als ik mijn stoeltje heb gevonden zie ik een paar andere mannen ook zoeken en ik wijs hen op de rijnummers op de traptreden waarna ook zij snel hun stoeltje vinden :) Na de discussie met de man naast mij dat ik op zijn stoeltje zit (op dat soort momenten doe ik ook gewoon altijd alsof ik GEEN spaans spreek en er zijn meer van die momenten maar dat even terzijde) schuif ik een stoeltje op en zegt de oude man naast me dat ik daar maar gewoon moet blijven zitten dan. De man die me van mijn stoeltje heeft verdreven behoort dus echt tot de harde kern fans van Piratak en zijn vrienden verzamelen zich om hem heen en dus ook achter mij dus ik ben omringd met Athletic pirates om het zo maar te zeggen!

Als de wedstrijd nog geen 6 minuten oud is beginnen de gemoederen aan de overkant hoog op te lopen. De Parijse fans proberen uit het uitvak naar beneden te springen om zich tussen de Athletic fans te mengen. Er is echter al genoeg bemanning van de Ertzaintza aanwezig die deze ramp weet te voorkomen! Er ontstaat een soort van ik schreeuw naar jou jij naar mij spelletje tussen de Franse en de Baskische fans. Één van de ergste dingen die een Athletic fan te horen kan krijgen is toch wel voor Spanjaard uitgemaakt worden.... Geloof me dat zit ze echt heel hoog. Sowieso is het not done om met iets van de Spaanse vlag, een shirt van het nationale elftal of een Real Madrid shirt te gaan lopen! En ongeschreven wetten moet je ook niet overtreden! Met een Barcelona shirt ben je overigens wel gewoon veilig gelukkig (en dit ga ik 6 november maar eens goed uittesten want dan is Athletic-Barcelona). Maar goed terug naar de wedstrijd.... Athletic speelt voor zijn doen de sterren van de hemel en wint dan ook met 2-0 en dat is nog mager gezien de vele goede kansen die ze krijgen! De Franse fans proberen nog meerdere malen het vak uit te springen maar de Ertzaintza kan het elke keer voorkomen!

Wat ik trouwens een leuk ritueel vind van de rust is dat het dan bocadillo-time is. Iedereen (en dan ook echt iedereen) heeft thuis een broodje gemaakt of voor de wedstrijd ergens gekocht en in de rust komen de in folie gerolde broodjes tevoorschijn en worden die opgegeten! Best een grappig gezicht is dat! Mijn Amerikaanse studiegenootjes hadden hier duidelijk niet vantevoren rekening mee gehouden en die hadden honger (mijn aanbod voor een deel van mijn broodje sloegen ze af).... Was ik toch even blij dat ik van dit ritueel op de hoogte was en een heerlijk broodje Mozzarella/tomaat/pesto had :)

Na afloop van de wedstrijd is de stemming onder de Athletic fans natuurlijk opperbest. Het lijkt wel alsof het team herboren is met deze prestatie en ze alles weer aankunnen (op het moment van de wedstrijd staat er slechts 1 team onder hen in de landelijk competitie) . Nu ga ik jullie niet vervelen met de Athletic geschiedenis die ik bestudeerd heb, maar het is toch altijd een geduchte tegenstander voor alle teams (en dan ook de grote namen als Barcelona). Ik loop met de menigte mee richting de metro want het is tenslotte gewoon donderdag en de metro stopt rond een uur of elf dus de laatste kan ik nog net halen. Als ik eenmaal goed en wel thuis ben komt mijn hostbro ook binnen in zijn Athletic shirt. Hij komt ook uit het stadion en we discusseren nog even over de wedstrijd.... En na die avond geloof ik dat Athletic vast en zeker een goed seizoen tegemoet kan zien!

De volgende dag hoor ik dat er 13 aanhoudingen zijn verricht en dat er ook na de wedstrijd nog rellen zijn uitgebroken. Van de 13 zijn 10 Frans... 12 worden er berecht! De Athletic fan heeft zware verwondingen opgelopen en ook een aantal Ertzaintza agenten hebben het niet zonder kleerscheuren kunnen uitzingen! Een keerzijde van het voetbalsupporten helaas, alhoewel het woord supporten natuurlijk niet gelinkt kan worden met dit geweld!

Maar goed het is alweer half 3 en ik heb beloofd morgen met mijn moeder en zus om 10 uur in het hotel te ontbijten wat betekent dat ik naar de overkant van de rivier moet met het hangbruggevaarte van de Puente Colgante! Ik heb een beetje van mijn passie voor het voetbal er weer even uitgegooid, maar ik zou er nog bladzijdes vol over kunnen schrijven (mijn leraar Spaans kan dit beamen, want bijna elke schrijfopdracht die ik inlever heeft een zekere relatie met voetbal :P)!De verhalen over mijn baravontuurtje tijdens de Baskische derby, roddels over een vermeende relatie/affaire die ik zou hebben met een zekere voetballer (alhoewel voetballertje misschien een betere naam is :P) van Athletic, mijn nieuwe bijnaam en andere verhalen houden jullie tegoed ;)

Gabon!

Reacties

Reacties

pietjun;)

wat un verhoalen schreef je ok!! zien ut hielemoal vor mun zo schreef je ut:) mar je vermaken je zo te zien daar wel???
hoe is het verder?? al un lkkre spanjoard ontmoet??
succes nog verder en ik probeer wat vaker te schreven;)
groetjes margaretha

moeps

oke volgende keer wil ik ook in het stadion zitten!!!!
maar in de bar was ook heel gezellig hoor!!!
Top weekend gehad bij je!!!!!!
Wanneer spreken we weer af?????????

jannie

Hier eindelijk weer een reactie van mij. Maar ja na zo'n vakantie moet je eerst even een week bijkomen.
Ben je weer helemaal opgeknapt dan?? En zeker wel leuk dat je moe en Anne er waren?? Lekker urkers praten i.p.v. engels en spaans.......
En je gaat nog steeds al de voetbalwedstrijden af??
Hier alles weer in het ritme van school en werk!!! Nu lekker weekend en genieten van het niet te veel moeten.
Heerlijk!!! Nou Mar-lies geniet er nog van en ook af en toe wat leren tussen de voetbalwedstrijden door........
Groetjes en tot horens. Tante Jannie

annemarie

Hee Mar-Lisa;
Leuk dat we je de vorige x op skype hebben gezien.
Leuk verhaal weer.
Merrit kan alleen nog maar tellen in het Spaans want ja spelen is leuker dan leren, dat doet ze op school wel..
Fijne tijd daar nog in het warme Spanje.
Groetjes van ons

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!