bootje.reismee.nl

het vervolg.... + La Reina de España :)

Waar was ik gebleven? Volgens mij wilde ik gaan vertellen over voetbal, iets waar ik graag over praat! Afgelopen zaterdag ging ik dus samen met twee studiegenootjes naar Estadio Bernabéu voor de wedstrijd Real Madrid- Rayo Vallecano. Een ander studiegenootje ging ook mee, maar die zat aan de andere kant van het stadion! Onderweg naar het stadion kreeg ik al de kriebels.... Zoveel mensen in een shirt van een club die ik enigzins verafschuw :P Mijn barçahartje wil vanalles schreeuwen, maar mijn hersenen vertellen me dat dat momenteel geen goed idee is. Bij het stadion aangekomen ziet het zwart van de mensen in tenue van de witten (lekker dubbel klinkt dat overigens :P)! Toch moet ik er even bij vertellen dat ze pal voor het stadion gewoon BARCELONA SHIRTS verkopen.... & niet alleen daar maar echt overal in de stad zie je barçastuff, wat me elke weer doet glimlachen in het warme Madrid :)

Ruim op tijd betreden we het stadion en maken de klim naar de top. Ik moet toegeven dat het zicht bovenin Bernabéu echt totaal niet slecht is. Alleen de trappen zijn een beetje heel stijl, maar het veld kun je echt goed zien dus de partij is goed te bewonderen :D Als we bovenin zijn horen we opeens enthousiast geklap en gejoel buiten het stadion en we gaan meteen kijken. De fans van Rayo Vallecano zijn gearriveerd en ze zijn duidelijk enthousiast met hun Rayo, Rayo, Rayo enzovoorts! Ik ontdek dat het uitvak aan onze kant van het stadion is, wat ik dan wel weer een leuke bijkomstigheid vind. Het vak met de fanatieke witten is recht tegenover ons. Mijn studiegenootjes zijn 'so excited' voor de wedstrijd, maar eigenlijk weten ze bar weinig van voetbal! Ik heb ze dan al uitgelegd dat er twee x 45 minuten gespeeld gaat worden met een kwartier rust. Het stadion druppelt langzaamaan vol en de spelers doen even een warming up.

Opeens zeg ik (iets te hard) 'Oh I hate Real Madrid so much'..... En ja hoor de jongen voor me draait zich om en vraagt meteen: 'Where are you from?' Nouja dat is er dan ook weer uit immers! Just let it go! Ik vertel de jongen dat ik een heeeeel groooot Barçafan ben en dat ik uit Nederland kom. Zijn reactie: 'Oh nice to meet you' We schudden handen en hij zegt zijn naam (ohja ik heb hem 3x gevraagd het te herhalen maar ik weet het nog steeds niet :P) Zijn vriend die naast hem zit begint meteen te verklaren dat ik toch echt de verkeerde club support. Ik laat hem de achtergrond van mijn tablet zien en peper hem nog even in dat we toch echt 5-0 hebben gewonnen vorig jaar! Ze wuiven het weg.... Met wat bluf voeg ik eraan toe dat Ajax ook wel even van ze gaat winnen dinsdag en dat doet ze echt schaterlachen! Ze nodigen me uit om samen naar de wedstrijd te gaan, maar helaas kan ik door studieverplichting in Bilbao niet ingaan op deze uitnodiging :(

Maar goed we zijn hier voor de wedstrijd natuurlijk.... En als de wedstrijd nog geen halve minuut oud is zie ik recht voor me hoe een speler van Rayo Vallecano de bal in het doel werkt en Iker Casillas kansloos laat. Ik veer op en begin te juichen en te klappen. Oké er is gescoord dus dan mag dat toch? Well people, you should see those faces from the people around me :P Echt zoiets van: 'YOU BITCH!' Maar ik heb besloten dat ik me daar maar even niets van ga aantrekken, Real supporten zal ik toch NOOIT van mijn leven doen! Zelfs de blikken van lieve kleine jongetjes in het verkeerde tenue die mij verbaasd en geschrokken aankijken doen dat niet veranderen! Sorry guys ;) In het begin van de eerste helft 'domineert' Rayo Vallecano stiekem toch wel een beetje en dat vind ik stiekem natuurlijk heel leuk. Ik roep allemaal dingen in het Engels en Nederlands en ga helemaal op in de wedstrijd wat ook leuke blikken oplevert :P Ach de helft van wat ik zeg snappen die mensen niet eens, dat scheelt! Een paar keer roep ik naar de jongens voor me hoe slecht Real Madrid wel niet is, maar ze schudden alleen zwijgend hun hoofd aangezien ze dat zelf ook wel zien. Helaas gaan we de rust in met een 2-1 stand en is Real Madrid in de laatste minuten van de eerste helft sterker. In de rust valt het me op dat er 1 helft van het veld besproeid wordt, wat voor de wedstrijd ook het geval was (en deze keer dus de andere helft).

Ik heb nog steeds alle vertrouwen in Rayo Vallecano, een club uit de buitenwijken van Madrid! Ze zijn net weer gepromoveerd, maar spelen zeker met lef wat me goed bevalt! Hun fans zijn de hele wedstrijd te horen en de spelers hebben dat ook zeker wel verdient. Ze missen (helaas) nog een aantal hele grote kansen voor het doel van Casillas. Al snel in de tweede helft blijkt dat Real Madrid sterker is dan in de eerste helft, maar nog steeds komt Rayo Vallecano er meerdere keren door. Aangezien we in de tweede helft achter het doel van Rayo zitten mag ik de 4 doelpunten die Real Madrid nog maakt in de tweede helft van dichtbij bewonderen, best pijnlijk moet ik zeggen! Het tweede doelpunt van Rayo Vallecano daarentegen is wonderbaarlijk.... Terwijl iedereen denkt dat Casillas een goede redding heeft verricht en het spel verder gaat besluit de scheids opeens dat het een doelpunt is. De spelers zelf zijn eerst ook verrast, net als de fans, maar toch wordt dit doelpunt natuurlijk ook even gevierd.

Mijn studiegenootjes moeten lachen om mijn termen als 'sissyboy' en vooral 'Stelletjun kraanten'... Toen ik dat vertaalde naar het Engels snapten ze er helemaal niks meer van! Tja dat is de favoriete uitspraak van m'n va, dus ik denk dat ze voor een gedetaileerde uitleg bij hem moeten zijn ;) Ik moet daarnaast uitleggen wat gele kaarten inhouden, waarom je die krijgt, wat de consequenties zijn en ga zo maar door. En last but not least OFFSIDE.... Want ja waarom steekt die grensrechter nou telkens die vlag omhoog en wordt het spel dan stilgelegd? Ik zie de man naast ons grinniken als ze me vragen om buitenspel uit te leggen, maar in mijn allerbeste verwoordingen probeer ik het uit te leggen! En wonderbaarlijk genoeg snappen ze het en ook de man is enigzins verbaasd over mijn 'duidelijke' uitleg! Mijn studiegenootjes gaan allebei wat eerder weg, want ze willen niet in de drukke metro zitten, en ik beloof ze te smsen als ik in een bar ben waar ik Barça wil gaan kijken. Ik had de jongens voor ons vantevoren gevraagd of ik Barcelona in een bar kon kijken en toen schudden ze meteen hun hoofd, maar toen ik zei dat ze tegen Atlético speelden zeiden ze dat het vast overal te zien was. Nou kom maar op Madrilenos, I'm ready :D

De wedstrijd eindigt in 6-2 voor Real en ik verlaat het stadion op zoek naar een bar. De jongens wijzen me nog even op de match met Ajax van dinsdag! Terwijl ik een tijdje ronddwaal tussen alle supporters belandt ik ergens in een straat waar allemaal mensen langs de kant van de weg staan. Ik heb geen idee wat er gaat gebeuren, maar ik zie een zebrapad en wil oversteken. Bij de rotonde is alles afgezet dus auto's van die kant kunnen er niet aankomen en ook aan de andere kant is het afgezet, dus wat doet Mar-Lisa? Juist ja die steekt achteloos (met haar mp3 in haar oren) over! Nou dat was dus duidelijk niet het slimste plan van deze avond.... Terwijl een politieagent keihard begint te fluiten en wild begint te zwaaien komt er opeens een auto aan. Het is een tweebaansweg en ik ben inmiddels op de helft als de auto me achterlangs passeert! Iedereen gilt Kaká Kaká Kaká!!! Ohja dus de heer Kaká had mij net bijna aangereden? Hoe durft ie :O!! Als ik verderop weer zo'n afgezette straat tegenkom besluit ik niet meer alleen over te steken, maar te wachten tot andere ook gaan. En ja hoor er komt weer een auto en iedereen begint weer te joelen en foto's te maken! Ik denk alleen maar aan de wedstrijd van Barcelona die inmiddels vast al begonnen is!

Eenmaal een bar gevonden bestel ik een cola om van de wedstrijd te kunnen genieten! Terwijl alles in de bar erop wijst dat niemand Barça support beslis ik toch maar dat ik best blij mag zijn met de goals van Barcelona :) En daar had ik alle reden toe, maar liefst 5 keer! Ook hier levert het rare blikken op van mensen in Real shirts! Maar goed mijn blonde haren doen toch wel vermoeden dat ik niet van hier ben, wat het misschien een beetje compenseert! Als ik in de rust vertrek om naar een andere bar te gaan voor de tweede helft zegt de barman heel vriendelijk bye bye :) Onderweg kom ik de fans van Rayo Vallecano tegen, die in een optocht van (te) veel politie auto's en en lopende politie figuren begeleid worden naar de metro. Zwijgend dit keer en al die politie vind ik dan ook zwaar overdreven! Maar goed nieuwe bar, nieuwe kansen! Oké deze keer weer alleen Madrilenen, maar goed ik geniet evengoed wel van de wedstrijd :) Na afloop loop ik terug naar het hotel en laat ik me op het bed storten terwijl ik uitgebreid verslag moet doen aan mijn studiegenootjes!

De volgende ochtend is er weer die wake-up call, maar dit keer heb ik binnen 10 seconden de hoorn opgetild en weer neergelegd. Deze keer hebben ze bepaald dat ik meer dan 45 minuten heb om beneden te verschijnen, absurd gewoon! Maar goed vol goede moed ontbijten (oh de ham hier is te heeeerlijk:)) en daarna richting Museo del Prado! Onderweg doe ik uitgebreid verslag van de wedstrijd en als de gids dat hoort pakt hij de microfoon en krijgt iedereen een lesje voetbaltermen Spaans!Van de ongeveer 8000 schilderijen in het museum krijgen we de highlights te zien en daarna gaan we weer naar het hotel om te lunchen! In het museum ben ik vooral onder de indruk van de werken van Greco, die voor de tijd waarin hij leefde opvallend schildert. Zijn gebruik van kleur is bijzonder :) Niet voor niets werd zijn werk pas veel later gewaardeerd! Maar goed na een heerlijke lunch weer in de bus richting Bilbao. En zo kwam er een eind aan het weekend Madrid vol belevenissen! Ik besefte dit weekend maar weer eens hoe leuk ik geschiedenis eigenlijk vind :)

Deze week is er ook weer vanalles gebeurd. Een opvallend details is dat de koningin gisteren opeens op de universiteit verscheen! Allemaal mannen strak in het pak vergezelden haar bij een congres, was toch een mooi gezicht :) Achja heb ik die ook weer gezien toch?

Als afsluiter een blunder van een mannelijke studiegenoot dan maar.... Hij had een T-shirt gekocht waarvan hij dacht dat er het merk van een bepaald soort chocoladesnack op stond. Toen zijn lerares vroeg of hij wist wat erop stond zei hij dit dan ook met een big smile! Bleek het toch echt een seksueel getint shirt te zijn (ook nog eens knalrood)! Oh wat hebben wij gelachen toen hij nog de hele dag in dat T-shirt rondliep!

Maar ik heb kaartjes gekocht voor de wedstrijd Athletic de Bilbao- PSG vanavond in Estadio San Mamés in Bilbao :) Ik ga me nu dus maar even klaarmaken om de Basken te supporten (wat ze echt hard nodig hebben in deze tijden helaas)! Wat onder andere inhoud een heerlijk broodje Mozzarella, Tomaat en Pesto maken want dat heb ik toch maar ingekocht gisteren(A) Ik miste het te veel :P Het verslag van de match volgt later ;)

Oh en het is natuurlijk de verjaardag van mun moe vandaag dus bij deze in het Baskisch nogmaals: Ama Zorionak Zuri :D

Muxus!

Reacties

Reacties

Ali

nog gefeliciteerd met je moeder,en jammer van AJAX
maar ze waren een maatje te klein,leuk om bij al die wedstrijden te zijn.

Elize

Geweldig!!! Wat kun je heerlijk schrijven!! Ik hoop dat er nog vele verhhalen volgen ;-)

jannie

Nog steeds warm daar? Hier wordt het al minder jammer genoeg. Het was net zo lekker. Had van mij tot eind oktober door mogen gaan en dan de winter. Je moe had haar verjaardag lekker buiten......
De jongens hadden hier feest toen Ajax verloor!!! En ik word nog eens een voetbal van al dat eredivisie live .......
Nou Mar-Lisa tot het volgend schrijven. Groetjes van ons allemaal.

moeps

nog 1 nachtje slapen.....En dan op weg naar Basque Country!!!!!JOEPIE.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!