bootje.reismee.nl

Polízon en Madrid!

Over de afgelopen week kan ik wel een boek schrijven, maar wees gerust people dat zal ik niet doen ;) Nou beginnen bij vorige week zaterdag dan maar..... Ik had eigenlijk helemaal geen plannen om uit te gaan, want ik was meer in the mood for a lazy weekend. Maar goed Iker smste of ik plannen had en toen ik hem op de hoogte bracht van mijn ik-ben-thuis-en-heb-geen-plannen-status smste meneer dat ie met een kwartiertje me op zou halen dus dat ik dan maar klaar moest staan! En wonderbaarlijk genoeg wist Iker precies wat ik nodig had: een potje (beach)voetbal en kalimotxo :) Ik heb 10-9 gewonnen, maar stiekem heb ik natuurlijk veel te ruw gespeeld (A) Iker heeft vroeger bij Bilbao gevoetbald en hij kan nog steeds best aardig voetballen dus ik was best kapot na het wedstrijdje :P We zijn dus uiteindelijk op het strand in slaap gevallen en om een uurtje of 3/4 gewekt door de Baskische regen! Zo eindigden we beiden als verzopen katjes, maar dat maakte het niet minder gezellig :)

Na wat voetbalwedstrijdjes kijken en huiswerk maken op zondag brak de schoolweek aan die ik gelukkig ook overleefd heb! We hadden een inval lerares voor Spaans en die was te hilarisch voor woorden :p Omdat ze geen engels sprak gingen ze lachend werkwoorden demonstreren en ze was fan van het lied waka waka dus het werd een dolle boel in de les! Geloof me je had in een kreukel gelegen met die vrouw :P Ze demonstreerde ook even het ruwe spel van Nederland tijdens de finale van het wk voor me toen ik zei dat ik uit Nederland kwam.... Nou een kickboxpartij was er niks bij :P

Uiteindelijk brak de vrijdagmorgen aan (wekker om 7 uur :O) dat we naar Madrid zouden vertrekken. Half slapend gooi ik snel wat spullen in mijn rugtas en in de metro dut ik nog wat verder. Na een busreis van ongeveer 5 uur (met af en toe een dutje) komen we aan in Madrid :) We slapen per 3 op een kamer in groot hotel in het noorden van Madrid. De eerste kennismaking met de kamer was meteen goed, want Marissa, Emilie en ik hadden alledrie een heerlijk formaat bed en daarnaast was de badkamer ook zeer nice! Alleen wachten op de lift is niet altijd leuk en aangezien we op de 9e verdieping zitten willen we niet 9x3 trappen oplopen (A) Samen met ons verblijven er in hetzelfde hotel tientallen mensen die van het foro nuclear zijn, interesting :P

Na een lunch in het hotel gaan we weer naar de bussen om richting het paleis te gaan. Het eerste wat opvalt aan Madrid is de hitte.... Klagen we in Baskenland al over 30-35 graden hier is het zeker 35-40 graden! Terwijl we het paleis doorlopen, wat onwijs mooi is en waar ik helaas geen foto's van mocht maken, wappert mijn lerares Spaanse cultuur dan ook driftig met haar waaiertje! Ze vertelt me dat ze toe is aan regen :P Het paleis heeft echt onwijs veel kamers, een groene kamer, een blauwe kamer, een rode kamer, een gele kamer, een porseleinen kamer, een zilveren kamer en ga zo maar door! De namen zijn ook vooral heel orgineel! De royals wonen niet meer in het paleis sinds er een koning was die het zat was dat zijn soep koud was als het geserveerd was (tja alles is op dezelfde verdieping en het is inmens groot, dus best logisch dat die soep het vertikt om warm te blijven :P) Het gekke is dat ik overal klokken zie, die je in de huizen bij Spanjaarden dus echt niet vindt. In het paleis zijn zelfs de tafels uurwerken, bizar gewoon! Na het paleisbezoek en een kijkje in de militairy equipment van vroeger gaan we door naar de katedraal. De katreel is onwijs mooi en vooral heel fleurig. Het is goed te zien dat het een vrij moderne katedraal is, maar dat maakt hem zeker niet minder indrukwekkend :) We gaan door naar marco de san miguel waar allemaal heerlijke hapjes en drankjes te koop zijn en het gezellig druk is! We worden achtergelaten in het centrum met de boodschap dat het avondeten om 21:30 in het hotel is!

Terwijl we wat over het plein lopen zien we opeens allemaal jongens en meisjes joelen en kartonnen borden de lucht insteken! We besluiten een kijkje te nemen met het vermoeden dat er een demonstratie is! Dichterbij gekomen ontdekken we dat het een ontgroening is voor de nieuwe studenten.... Voor 1 euro mag je slagroom in hun gezicht duwen of een ei op hun hoofd stukslaan! Er komt een meisje naar ons toe die vraagt of we voor 1 euro slagroom in haar gezicht willen smashen. Nouja die euro willen we best geven maar dat smashen voelt toch best stom of niet dan? Na heeeel veeeel gesmeek van het meisje heeft Lindsay dan toch het meisje voorzien van een slagroomface terwijl wij al lachend video's en foto's van het tafereel maakten (Lindsay voelt zich overigens nog steeds schuldig en het filmpje is inmiddels gepubliceerd op facebook :P). Nog meer jongens en meisjes in hun mooiste kleren (spongebob pyjama's enzo) komen ons vragen of we eieren kapot willen slaan of slagroom willen smashen, maar niemand van ons voelt zich geroepen het tafereel van daarvoor te herhalen! Na een sardientjesrit in de snikhete metro van Madrid komen we aan bij het hotel en schuiven aan voor het diner :) Na het eten bezoeken we nog even opencor voor wat eten en drinken (waar we patrick betrappen op het inslaan van rode wijn en cola voor kalimotxo en een treetje bierblikjes :P) en we bezoeken een apotheek omdat Emilie helaas snotverkouden is. Na een leuk Spaans/Engels misverstand (te grappig, maar niet blog-waardig(A)) gaan we terug naar de hotelkamer en besluiten we allemaal te douchen en daarna te luieren.

De volgende morgen gaat om 8 uur de telefoon naast me af, maar aangezien ik geen zin heb om op te pakken laat ik hem maar af gaan.... Totdat ik me realiseer dat dit de wake-up call is van het hotel! HET MEEST VERSCHRIKKELIJK OCHTENDGELUID OOIT! Ik til de hoorn op en leg meteen weer op om verder te slapen! Tja ik heb echt geen half uur om beneden voor het ontbijt te verschijnen hoor, hooguit 10 minuutjes (A) Na een heerlijk ontbijtje gaan we naar Toledo :) In de bus hoor ik verhalen van studiegenootjes die uit zijn gegaan tot laat en onwijs brak zijn en daarnaast is 1 van de meisjes haar portemonnen kwijt met daarin 200 euro, al haar creditcards, rijbewijs etc. Een duur avondje dus aangezien de entree voor de club 18 euro was, de shotjes 6 euro kostten en voor een drankje 'slechts' 12 euro betaald moest worden :O Ik ben blij dat ik me best wel fit voel, omdat ik niet ben gaan stappen :P

Toledo is een belangrijke stad met veel historische waarde en is dan ook terug te vinden op de werelderfgoedlijst van UNESCO! Het heeft invloeden van romeinen, arabieren, het christendom en het jodendom wat best bijzonder is! Er schijnen ongeveer 82 'kerken' te zijn en de binnenstad is een wirwar van smalle straatjes (om de vijand te verwarren :P). Het meest bijzondere is denk ik wel dat Joden, Christenen en Moslims samen in deze stad hebben geleefd! Tegenwoordig zijn de moskeeën en synagoges echter allemaal katholieke kerken geworden (Spaanse inquisitie 1478-1834)! Het eerste wat ons opvalt als we na een tour om Toledo heen met de bus in de binnenstad komen is het bord dat aangeeft dat het 40,5 graden is..... Nou lieve mensen geloof me dat is echt TE WARM! Toledo is werkelijk waar PRACHTIG en onze gids is best grappig met haar Engels. De leukste fout die ze maakt is toch wel als ze het heeft over 'HE loves HIS husband very much' als ze vertelt over een koninklijk huwelijk (ze herhaalt het meerdere malen in precies dezelfde verwoording :P), want een homohuwelijk tijdens de Spaanse inquisitie is natuurlijk niet echt mogelijk :P Maar gelukkig heeft de vrouw zelf niet door dat ze iets grappigs zegt. Ze leidt ons rond in de grote katedraal van Toledo waar ik echt geen expressie voor kan vinden! Adembenemend komt misschien in de buurt ;) Overal waar je kijkt is wel iets indrukwekkends te zien en zelfs de plafonds zijn geweldig :P Ik blijf dan ook klikken met mijn camera wat ervoor zorgt dat mijn batterij het aan het eind van de dag begeeft :( (en in ben helaas een oplader en een nieuwe batterij vergeten)! Na de lunch gaan we terug naar Madrid en Emilie, Marissa en ik hebben besloten dat we naar het stadion van een zekere club willen gaan om te kijken of we nog kaartjes kunnen kopen voor de match van die avond: Real Madrid- Rayo Vallecona!

Er volgt natuurlijk nog een hele geschiedenis over de match, de bijna aanrijding met de heer kaká, Barcelona- Atlético in de bar vol madrilenen en ga zo maar door, maar aangezien mijn bedje roept na een zware (en warme) dag heb ik besloten dat dit verhaal eindigt met wordt vervolgd..... Als ik morgen tijd heb zal ik het afmaken en anders..... What happened in Madrid stays in Madrid (A) Als er bezwaren zijn hoor ik het graag :P

Gabon :)

Reacties

Reacties

rieni

dank je wel voor dit geweldige verhaal, het is dat ik geboekt heb voor Tanzania en Lombok, maar Toledo komt ook op mijn to do lijstje te staan!kijk al weer uit naar het volgende verhaal

ali

je ziet je ouwe tante,s zijn enthousiaste volgers van je
het was weer geweldig,en ik kijk door jou ogen,hi!!!!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!