bootje.reismee.nl

We are the Basques of Holland and we speak 'urkish'.....

Kaixo!

Allereerst wil ik even zeggen hoe ontzettend leuk ik alle reacties vanuit Nederland vind :) Ik hoor alles van m'n moe die nu ongeveer een soort van laptopverslaafd aan het worden is (zit dat misschien toch in de genen :P) en ook de reacties op mijn blog vind ik allemaal heel leuk en lief :)

Hier gaat nog steeds alles lekker z'n gangetje... Ik volg netjes al mijn lessen en maak mijn huiswerk (wat eigenlijk heel erg wonderbaarlijk is voor een luie student)!Het is best wel even wennen om elke ochtend om 8 of 9 uur op te staan voor school en elke avond netjes in mijn boeken te lezen en vragen te maken, maar ik ben hier niet gekomen om niks te doen natuurlijk! Dan moet ik wel meteen even toegeven dat ik deze week 's ochtends een berichtje kreeg van een studiegenootje dat ze zich verslapen had en niet in de les zou zijn.... en wat denk je.... ik lag ook nog in bed toen ze smste dus hebben we samen de Spaanse cultuurles moeten skippen! Voor mij is dat niet zo'n ramp aangezien het allemaal nog inleiding is over geografie, politiek en economie wat ik op zich allemaal al wel geleerd heb. Amerikanen daarentegen weten niks van Europa. De studiegenootjes waar ik mee omga vinden dit dan ook wel beschamend.... Toen ik vertelde dat Nederland een koningin had snapten ze er geen bal meer van, want Nederland heeft toch ook een president?! Vragen of Nederland en Holland hetzelfde zijn en of we klompen dragen stellen ze ook met een serieus gezicht :P Ook het nieuws vinden ze wonderbaarlijk, er komt nieuws van over de hele wereld op tv wat in Amerika dus echt niet zo is.... Volgens hen kun je op verschillende nieuwszenders zelfs 10 verschillende versies van het verhaal horen waarvan ze de helft gewoon zelf verzinnen (en dan niet alleen de lokale nieuwszenders, maar ook CNN en BBC).... Zou de NOS eens moeten proberen :P Daarnaast heb ik moeten vertellen over het drama in Noorwegen, de politieke situatie in Europa (met België dat al meer dan een jaar zonder regering is), de Tweede Wereldoorlog en ga zo maar door! Sommige meisjes hadden de film The Boy in the white striped pyamas gezien en vonden dat een hele mooie en indrukwekkende film en daarnaast zeiden ze dat ze toen pas een soort van beeld kregen van de Tweede Wereldoorlog! Ze willen eigenlijk alleen maar alles weten en dat is best wel leuk :) Er worden ook allemaal tours door Amerika voor me uitgestippeld en ze proberen me het Amerikaanse accent aan te leren, maar dat weiger ik tot op dusver over te nemen :P (Wat er wel voor zorgt dat ze sommige woorden die ik zeg belachelijk maken, omdat het niet Amerikaans uitspreek maar volgens hun te netjes:P) Hun eigen conclusie over Amerika: Amerika is heel egocentrisch en daar kunnen wij ons helemaal niet in vinden! Naja daar sluit ik me dan maar bij aan (A)

Dan over naar de Basken, een volk dat maar wat trots is op hun landje.... Net zoals wij Urkers een volk apart zijn, zijn de Basken dat ook. Als ik mezelf moet introduceren zeg ik dan ook dat ik uit een vissersdorpje in Nederland kom, wat ook wel een beetje de Basken van Nederland zijn. Van Urkers hebben ze Urkish gemaakt en de Amerikanen en de Basken vinden zowel Nederlands als Urkish geweldig :P In mijn gastgezin hebben ze dan ook besloten dat ze geen Engels, maar Nederlands en Urkish van me willen leren :P Het taaltje van de Basken (Baskisch ofwel Euskera) is onbegrijpelijk, maar aangezien alles hier tweetalig is leer je al snel wat woorden! Het Euskera is de oudste taal en niemand weet waar het vandaan komt! Dat het nog steeds een levende taal is is wel te merken aan het onderwijs hier. De meeste kinderen gaan naar een basisschool waar alle lessen (op Spaans na) in het Euskera zijn. Het probleem is vaak dat de oudere generatie (lost generation) de taal niet goed spreekt, omdat in de tijd van Franco het Euskera verboden was. Aan de Baskische kust zijn heel veel vissersdorpjes die echt super mooi zijn! De straatjes, de huisjes, de bootjes, stranden, haventjes, bruggen echt alles is geweldig :) Vis is dan ook zeer geliefd voedsel hier en voor mij ook meteen een goed gespreksonderwerp :P Alhoewel het werk wat ik doe in de vis nog steeds moeilijk is om uit te leggen aan anderen! Ze eten hier heel veel merluza (heek), maar ook veel andere vissoorten kun je vers in de viswinkel kopen. Die winkels staan meestal vol met mensen en in de mooie blauwe visschorten die ik ken van de vis wegen de verkopers de verse vis netjes af in de weegschalen die ophangen! Ook op de pintxos (Baskische tapas wat heel vaak belegde broodjes zijn) zit vaak vis!

Baskenland is de rijkste regio van Spanje en heeft het laagste werkloosheidscijfer (ook één van de redenen waarom ze graag onafhankelijk willen worden). Het enige probleem hier is dat er heel veel ouderen zijn en het dus aan het vergrijzen is (is overigens een probleem in heel Spanje), het wordt dus hoog tijd dat de Spanjaarden en Basken meer kinderen gaan krijgen. Maar aangezien ze hier vaak pas rond hun dertigste trouwen en aan kinderen beginnen zit dat er voorlopig niet in. Volgens mijn lerares moeten ze maar kinderbijslag in gaan stellen, maar ik denk niet dat dat zo snel gebeurd (het is immers crisis). In ieder geval zijn er in november hier weer verkiezingen (landelijke voor Spanje zeg maar, want Baskenland heeft ook een soort van eigen regering), omdat iedereen de huidige regering zat is (oh ja dat hebben we in Nederland ook wel eens) dus de grote vraag is wat er dan gaat gebeuren! Ben benieuwd naar het campagnegebeuren hier :)

Ik hoor alleen maar dat Baskenland een regenachtige regio is, maar tot gisteren is het alleen nog maar rond de 30 graden geweest! Volgens de Basken zelf ook een hele warme nazomer, maar ze hebben dan net als in Nederland een hele slechte zomer gehad. Zoals ik al eerder heb vermeld hebben de Amerikanen allemaal een warme zomer gehad en die zijn het mooie weer hier dan ook wel een beetje zat. Ze verlangen naar de regen, die sinds donderdag dan ook gekomen is. Donderdag bleef het bij een klein buitje onder mijn les van 9 uur. Ik was zelf ook enigszins blij dat het toen regende aangezien het die dag ervoor zo'n 35 graden was (echt te warm voor hier :P) en mijn hoop was dan ook dat het wat af zou koelen. Helaas was het die dag om 14:00, toen ik naar de metro liep met vriendinnen, gewoon weer 31 graden! Lang leve de nazomer hier! Dit weekend miezert het een beetje van de regen. Niet van die miezerregen waar je drijfnat van wordt, maar een aangename miezer die lekker verkoelend is :)

Het was deze week Europese voetbalweek en ik heb dan ook geen wedstrijd gemist (Barcelona, Ajax en Athletic de Bilbao voor mij deze week). Terwijl ik in tenue Barcelona keek en genoot van het voetbal werd al mijn hoop op een redelijke uitslag (3 punten) opeens weggevaagd door een late goal van Ac Milan. Niet alleen het beeld van mijn laptop deed me dit realiseren, maar ook mijn jongste hostbro die lachend voor mijn kamer stond en met zijn handen 2-2 gebaarde om er vervolgens aan toe te voegen dat Ac Milan in de laatste minuut scoorde (nee dat had ik zelf nog niet gezien hoor :P). De volgende dag vertelde ik hem dat mijn eigen broertje precies hetzelfde zou doen en dat ik die dan zou aan hebben gevlogen en daar moest ie wel om lachen :) Mijn leraar Spaans weet inmiddels ook dat ik een groot voetbalfan ben en hij vraagt me dan ook standaard elke keer of ik nog voetbal heb gekeken en toen ik voorstelde om de les buiten te doen (aangezien het binnen echt warm is :S) zei die dat ie dan wilde voetballen! Aangezien dat natuurlijk allemaal niet zomaar kon, heeft hij iedereen Spaanse voetbaltermen geleerd :P

Verder heb ik deze week voor het hele gezin pasta gekookt. Nadat ik mee was gegaan om boodschappen te doen kwam ik uit op een verzameling van Prei, Paprika, Gehakt, Mozzarella tomatensaus en fusilli. Die avond heb ik met een muziekje in de keuken het eten gemaakt (heerlijk het rijk alleen), het was namelijk de lunch voor de volgende dag! Mijn hostmom vertelde me de hele avond hoe lekker het rook en dat ze benieuwd was hoe het zou proeven. Toen we dan eindelijk de volgende dag het gingen eten was de schaal binnen no-time leeg. Mijn hostmom vertelde me meteen dat ik vaker mag koken en dat ze een recept ervan wil (alsof pasta koken moeilijk is :P)! En mijn hostbro deed er de volgende dag nog een schepje bovenop, want toen ik hem tegenkwam in de metro met mijn vriendinnen kwam hij bij ons staan en vertelde de meisjes hoe lekker ik gekookt had die dag ervoor :) En op de weg naar huis hadden we het nog even over surfen en voetballen (hij doet bijna alle sporten eigenlijk)!

Verder heb ik vorige week Isidor na 3 jaar eindelijk weer eens gezien :) Ik ken hem sinds mijn tripje naar Zarautz en heb hem in de afgelopen 3 jaar heel vaak gesproken!Dat ging allemaal helaas iets anders dan we allebei gehoopt hadden, want zijn dochtertje moest weer opgenomen worden in het ziekenhuis vanwege haar gezondheid dus we hebben elkaar in het ziekenhuis ontmoet! Ik was heel blij om hem eindelijk weer eens in het echt te zien (skypen en msnen is toch anders) en als zijn dochtertje weer uit het ziekenhuis is gaan we zeker nog vaker afspreken :) Verder ga ik met Ander (die ik ook ken van Zarautz) nog Bilbao in en met Juan (die ik ken van vorig jaar) Vitoria-Gasteiz in :)

Na een gezellige donderdagavond met een blauwe knie voor een vriendin van mij, ontmoeting met de Amerikanen van de andere universiteit in de bar, Kalimotxo, lol in één van de speelparkjes voor kinderen (met een keihard schreeuwende Amerikaanse en politie) en een vriendin die zo slim was om hardop 'Viejo Verde' (zoiets als creepy oud ventje) te zeggen wat een paar leuke blikken van Basken opleverde, werd het een luie vrijdag met wat winkelen in Casco Viejo (het oude stadsdeel van Bilbao), een zoektocht naar pizza voor Patrick (en ik heb het voor hem gevonden:P), een drankje op het pleintje, regen en een rondje Las Arenas (waar ze allemaal (nacht)poeren langs ze rivier) :) & Zaterdagavond is alweer aangebroken!

Ik heb inmiddels vernomen dat de dames weer hebben gewonnen :) , dus dan ga ik zo maar Barcelona kijken en morgen ook nog de topper van Ajax. Lang leve sopcast en livestreams op mijn laptop :)

Oh en 22 oktober komen m'n moe en zus hierheen dus ik ga maar eens goed verzinnen wat ik ze allemaal moet laten zien hier :)

Muxus!

Reacties

Reacties

Dave

wederom heb ik weer genoten van je prachtige stukje MarLisa. zoals jezelf al schrijft de dames hebben gewonnen en hebben dus een moeie seizoen start gemaakt van de week hopen we Jantine van Urk weer te begroeten deze komt terug uit afghanistan zal mij benieuwen. verder gaat alles super en zit de jongste van mij bij je moeder in de klas op de peuter

groetjes en het gaat je goed Dave

Arie en Jannie

Hoi Mar-Lisa,
Weer een heel verhaal om te lezen. Zal het morgen ook weer even meenemen voor opoe want die vond het ook heel erg leuk!!
Ze waren hier vanmiddag op de koffie en toen hebben we nog gekeken of je er al een nieuw stuk op had staan.....Ook gezellig dat je moe en anne in de herfstvakantie langskomen. FriesePoort heeft een week eerder vakantie dus dan zitten wij in Normandie. Heee en is janette van de vis mijn collega van de club???? Leuk dat je zoveel reacties krijgt. Nou de groetjes van iedereen hier. Ze kijken uit naar psv-ajax.....
Groetjes Jannie

rieni

weer genoten van je verhaal, fijn dat je al zo op je gemak bent daar. altijd al geweten dat Amerikanen eigenheimers zijn en erg naief. blijf doorschrijven want zo zijn we er allemaal bij en wij hoeven niets te leren op de universiteit maar wel over de bevolking

ali

geweldig zoals je schrijft,heb er erg van genoten.
we wisten al lang dat de amerikanen erg een zijdig worden voorgelicht,aan jou de schone taak om ze op te voeden,hi!!!!!!

Anouk

Hee meid!

Wat gaaf dat je moeder en zus jouw kant nog opkomen! Leuk om te lezen hoe alles met je gaat! Zijn de tickets nog een beetje gunstig de laatste tijd? Dan komen Emmie en ik jouw kant ook nog op :).

Liefs!

adrie (collega van je moe)

Hoi ,hoi.

Gaaf om joen verhoalen te lezen.
(je urrekers muug je niet verlaaren hè,doromme prebier ik ut op zun urrekers hoor)
Je mimme krigt oens allemoal zo gek dat we je verhoalen goon lezen.
Fijn hè dat ze erlui zun ressien al wier e boekt ewen.
Zo ew jie ok wier wat om nor eut te kieken,in ik las al dat je van alles eut de kast goon oalen om ut erlui nor de zin te maken.
Nou Marlisa,vuul succes doar.
We dinken an je in Cru a la mere.
Geniet ze.

Mirjam

Hoi Marlisa. Je va was hier net en gaf me het adres van je website. Wat kan je verrekte leuk schrijven zeg! Geniet er vreselijk van want geloof me het is echt super snel voorbij. Wat betreft dat weer: steek ons maar de ogen uit haha. Hier doet het niet anders dan regenen dus 35 graden klinkt ons heel aantrekkelijk in de oren. Nou enjoy!

Groetjes,
Mirjam (dochter van Klaas)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!