bootje.reismee.nl

La Vuelta de Euskal Herria!

De eerste week les zit erop en mijn rooster is tot nu toe best wel chill :) Maandag en dinsdag begin ik om 10 uur en woensdag en donderdag begin ik om 9 uur! En dan tot 14:00 of iets later (ik weet het rooster van mijn practicum nog niet)! De vrijdag is vrij en soms ingepland voor excursies :) Mijn rooster is gevuld met 10 uur Spaans, 3 uur Baskische taal en cultuur, 3 uur Spaanse cultuur en 2 uur practicum (koken en theater)! De eerste week was eigenlijk niks nieuws.... Van Baskenland weet ik natuurlijk al het één en ander en het politieke systeem van Spanje is natuurlijk net zo als in Nederland! Mijn docenten zijn allemaal super aardig en ze kennen mij meestal ook omdat ik het enige Nederlandse meisje ben (ik heb al vragen gehad over hoeveel inwoners Amsterdam heeft en hoe hoog de kinderbijslag is) :P Oh en ik heb deze week 2 meisjes ontmoet die Antropologie studeren en ook laatstejaars zijn: Aubrey uit New York en Danielle uit Michigan :D

Gisteren gingen we met de groep naar het Guggenheim museum! Iedereen kreeg een audiokastje waarmee je zelf je rondleiding kon bepalen.... Bij sommige schilderen en objecten stonden nummers die je in kon voeren op het kastje waarna een uitleg volgde! Zo was iedereen vrij in het museum en kon je ook weggaan wanneer je wilde :) Vrijdag was ook de dag van de Vuelta die na 33 jaar eindelijk Baskenland weer aandoet! De stad was vol met mensen en dat terwijl er temperaturen vn 43, 39, 37 en 34 getoond werden gedurende de dag! Al vroeg was er mega veel politie in de stad van de Ertzaintza (De Baskische politie).... Ik heb enigzins medelijden met de mannen en vrouwen in uniform aangezien het er echt veeeel te warm uitziet! Het wordt steeds drukker en drukker en veel mensen dragen Oranje shirts van Euskaltel, Baskische vlaggen, voetbalshirts van Baskische clubs (sociedad of Athletic) of spandoeken met leuzen dat Baskenland onafhankelijk moet worden! Nationalisme en sport is weer heerlijk verbroederd :)

Van de mensen om mij heen vernam ik al snel dat de wielrenners twee keer voorbij zouden komen. Ik stond bij de passage waar te zien was dat de finish nog 1km te gaan was met schuin tegenover mij een grote groep hele fanatieke Basken! In de barretjes langs de route was het vol met mensen die op tv schermen volgden waar de wielrenners precies waren! Na een hele rij politiemotors van de Guardia Civil en de Ertzaintza, heel veel volgauto's en een optocht toeterende sponsorauto's met dames kwam eindelijk de kopgroep langs! Iedereen slaan op de boardings en zoef weg waren ze.... De man naast me vertelde dat de kopgroep een voorsprong van 4 minuten had dus het werd even wachten op de rest! Het duurde best lang voordat iedereen eindelijk voor de eerste keer voorbij was en veel mensen gingen opeens weg. Ik besloot ook de straat over te steken en bij de opencor een liter sinasappelsap te kopen (tja waarom niet met al die hitte)! Ik besluit nu het tafereel van de andere kant te aanschouwen naast een man die een bord met Euskal Herria Nazio in zijn handen heeft..... Als de wielrenners in aantocht zijn springt hij op een bloembak en steekt het bord uit! Weer komt de kopgroep met daarin natuurlijk Euskaltelrenners, wat het publiek dubbel zo enthousiast maakt! Terwijl ik probeer een foto te maken knalt er opeens iets tegen mijn voet aan (en ja dus geen foto)! Eén van de wielrenners moest van zijn bidon af en mijn voet was de gelukkige olé :P Ik heb geen idee van wie de bidon was maar mensen naast me hebben hem al snel opgepakt en tot hun eigendom gebombardeerd, zij ook weer blij! Als alle renners weer langs geweest zijn (inmiddels is bekend dat Igor heeft gewonnen natuurlijk wat tot vreugde bij de Basken leidt) gaan de niet proffesionele wielrenners maar even het parcours fietsen! En ach waarom ook niet, zij worden ook aangemoedigd door op de boarding slaande mensen die nog steeds langs de kant staan! Alsof ze van de Vuelta zelf zijn :P

Aangezien ik de finish zelf nog niet heb gezien besluit ik het stuk naar de finish te lopen langs de route (het is immers nog maar een kilometer:P)! En zo tientallen mensen met mij met dit snikhete weer! Bij de medische controle, vlak na de finish staan een aantal mensen te wachten.... Na een tijdje komt Igor die naar binnen moet! Een groot spandoek: Igor, Karantza está contigo komt boven de menigte uit. Zijn vrouw, moeder en andere familieleden hebben zich inmiddels ook verzameld voor de medische controle truck! Terwijl het publiek wegsmelt in de hitte en iedereen tevergeefs probeert te wapperen met de reclamewaaiers die uitgedeeld zijn (smart people:P) komt Igor na meer dan een half uur eindelijk naar buiten! Gejoel, gejuich en geflits, wat een blijdschap bij de verzamelde Basken! Het heeft dan ook zeker nog een half uur geduurd voordat Igor eindelijk weg heeft kunnen fietsen (aangezien iedereen een foto wilde, hem aanraakte en net niet van zijn fiets sleurde)! Ach eind goed al goed en terwijl er al druk opgeruimd wordt druipen de mensen af de stad in om het alles te laten bezinken met een heerlijk koud drankje :)

Ik ga maar naar huis, waar mijn jongste hostbro bezorgt vraag of ik echt niet moet avondeten! Mijn hostparents zijn naar Cantabrië aangezien de zus van mijn hostdad ziek is en er in de familie al veel ziekte is voorgekomen met kanker enzo is dit een heel naar bericht! Nadat Diego en zijn vriendin weg zijn ga ik eindelijk douchen om daarna nog even naar het folkfestival te gaan :) Gezelligheid alom in de straten (één straat staat vol met lichten en speakers buiten zodat het eigenlijk 1 grote disco is)! Om kwart voor 2 houden mijn benen het echt niet meer en besluit ik naar huis te lopen en mijn bedje op te zoeken! Een leuke, warme en vermoeiende dag! Vanavond maar weer een kijkje nemen bij het festival :) Nadat mijn vader vanmiddag al smste dat de dames 4-3 hebben gewonnen ga ik zo met goede moed Sociedad-Barcelona kijken :)

Nou dit was wel weer genoeg voor vandaag denk ik zo! Foto's volgen ;)

Agur!

Reacties

Reacties

Rieni

je vertelt zo leuk, dat het net lijkt of ik erbij ben. als alle studie mislukt kun je altijd nog schrijfster worden!
kijk alweer uit naar het volgende verhaal

Mar-Lisa

Nou als u nog eens een reisje wilt maken, Baskenland is super :) En als je een beetje in de cultuur en alles duikt is het alleen maar mooier ;)

janette

Voor ons was het ook een erge vermoeiende en warme dag
4-3 hebben we niet zomaar gekregen. Ik hoop dat ik nog inspiratie krijg om een verslagje voor je te schrijven

Jannie

Een druk weekend gehad dus aan lezen niet toegekomen!! Maar vanmorgen alles even bijgelezen. Heb het ook even voor opoe uitgeprint!!
Maar braaf warm daar....puf puf.
Groetjes

ALI

Gisteren dit adres van Jannie gekregen ,ik ga je nu ook volgen,groetjes

marie

hoi Mar-Lisa,
Wat leuk en gezellig wat je schrijft het is net of ik bij je in Spaans Baskenland ben.
Ik ben blij dat je het zo goed getroffen hebt met je gastgezin en zo te horen kun je al goed spaans praten en verstaan.
Je hebt echt een talen knobbel
We hebben de meiden zaterdag weer gesproken en die vertelden dat jullie gewonnen hadeen, maar dat wist je al van je va, en ze hebben nog geen goede trainer. Er zijn er een paar afgegaan die waren er mee aan, wel doorgaan en dan weer niet doorgaan met de ploeg.
Zat je ook bij Brenda,Jannie en Martina?
Veel plezier en succes met je studie en de hartelijke groeten van ons van de pyrami.

pietjun;)

ej buur;)
je moe was gister bij oens op visite;P en toen het ze je log achter e loaten. dus ik docht lot ik mun buur eerst urs opzoeken;)
hoe hew je ut doar?? volgens mij bevalt ut je wel of niet?? en lkkr weer zien ik wel, dus je binnen zeker zo zwart as un turk;) hoe bevalt je studie?? niet te moeilijk? of valt ut mie??
wat typ je leuke verhoalen, likt echt net of ik ut ok vor mun zien:)
mar ik zul vanof nou al je verhoalen lezen;)

succes buur, en geniet ervan..

groetjes margaretha

Willie Ras

Hoi Mar-Lisa, wat leuk om je verhalen te lezen, heb
het nog niet helemaal doorgelopen. Maar ga je vanaf
nu volgen hoor. je maakt het haast een boekwerk van.
Hoorde van Jo dat hij vrienden is op facebook met je
ook leuk om te horen. Oma was helemaal onder de indruk wat zo'n kleine telefoon allemaal kan !
Geniet van alle indrukken en mensen die je daar tegenkomt. en lekker andere dingen eten.

groetjes, tante Willie

Jeannette vd vis

Heej Mar-Lisa. Vandaag de tip van je va gekregen in de vis om je reisverhalen te volgen via bootje. Nou mn complimenten voor je leuke schrijfwijze. Ik zie mezelf zo naast je lopen. Verhaal van "bless you" tijdens niezen is zoooo herkenbaar, enne wat dacht je van "thank you". Wordt je gewoon niet goed van toch. Nou ik wens je veel succes en ik hoop dat je daar een hele gave en leuke tijd hebt. Ik lees je nieuws wel weer. Groetjes Jeannette

Tineke

Kom op met die foto"s ;- )

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!