bootje.reismee.nl

How do you call people who speak just 1 language? Americans!

Iemand vroeg me vandaag: How do you call people who speak two languages... Dus ik zei: Bilingual... Toen vroeg hij: How do you call people who speak just 1 language..... En hij vulde het zelf al in: Americans! Nooit geweten dat deze grap bestond, maar Amerikanen hebben een hoop zelfspot (althans de Amerikanen die ik tot nu ontmoet heb). Ik denk eerlijk gezegd dat het maar 1 taal spreken meer opgaat voor de Spanjaarden, want verder dan Spaans komen de meesten niet :P In mijn gastgezin spreekt de vader alleen Spaans, maar voor mij spreekt hij expres wat langzamer zodat we kunnen communiceren :) Het is echt een hele lieve man en hij probeert me ook vanalles uit te leggen! Zo heeft hij me gisteren verzekert dat ik echt eens een Higo (vijg) moest proberen en na één hebben we er samen een paar opgegeten, echt heerlijk :P Mijn hostmom snapt mijn Engels alleen als ik langzaam praat (ik moet vaak dingen herhalen:P), maar ze helpt me heel goed door vooral veel Spaans met me te praten en telkens maar te zeggen en Castellano :P Zo gingen we vandaag het avondeten maken voor 3 (Diego, my hostmom & ik) en moest ik aan Diego vragen hoeveel Sandwiches hij wilde (het waren tosti's en dat woord heb ik haar ook geleerd!).... Ik ging naar de kamer van Diego (die redelijk Engels kan na 4 maanden Londen) en vroeg in het Engels hoeveel Sandwiches hij wilde! En ja hoor daar kwam mijn hostmom om te zeggen dat ik het in het Spaans moest doen..... Ik schoot in de lach maar heb het toch gedaan (A)

Overdag gaat veel nog in het Engels. Althans de onderlinge gesprekken met mijn medestudenten beginnen vaak in het Spaans, maar gaan al snel over in het Engels omdat dat gewoon veel makkelijker en sneller is :P Al meerdere keren hebben medestudenten aan mij gevraagd hoe lang ik al Engels spreek, want ze vinden mijn Engels heel goed :P Daarnaast vragen ze zich af of voor mij hun accent niet raar/stom klinkt! Oh en 1 meisje vroeg of ik net zo goed Spaans sprak als Engels en hoeveel talen ik wel niet kon haha :P Leuk die Amerikanen! Ohja en de vraag: Welke taal spreken jullie in Nederland is ook natuurlijk een leuke! Ze zeggen er wel bij: sorry dat ik het vraag hoor maar....

Ik ben blij dat ik geen Amerikaan ben, laat ik dat vooropstellen! Alhoewel mijn insurance Policy nog steeds zegt dat ik een Amerikaan ben :P Als je hoort hoeveel geregel het is met visa, vliegtickets en hoe hetzelfde Amerika wel niet is skip je Amerika bijna van je te-bezoeken-plaatsen-lijst! Oh en daarnaast zou ik veel te veel goed voetbal op rare tijden moeten kijken! Dat heb ik van Carter geleerd :) Carter komt uit Nebraska en is een groot voetbalfan, met Liverpool als favoriete club! Hij heeft zelfs een shirt van Ryan Babel, en is momenteel een groot fan van Luis Suarez (ja hij kent ook Ajax en wat spelers ervan, vooral stekelenburg is moeilijk uit te spreken:P)! Vandaag heb ik met hem bijna de hele dag over voetbal gepraat :P En hoe toevallig ook, hij leest het boek dat ik heel graag wilde kopen voor mijn onderzoek! Morbo: the story of Spanish football :) Dus we hadden het over Bilbao en de clubculturen in Spanje en ga zo maar door! Ik heb hem nog wat geleerd over Baskenland, ETA, staatsterrorisme etc.! Hij vertelde dingen over Amerika en ik over Europa dus zo konden we mooi van elkaar leren :D Hopelijk kunnen we kaartjes regelen voor een paar wedstrijdjes! Ik heb Athletic Club de Bilbao inmiddels gemaild voor mijn onderzoek en hopelijk krijg ik een (positieve) reactie :)

De lunch was voor mij Paëlla, kip met patat en flan en ik heb het heel gezellig gehad met Carter, Cristy, Kathy & Amy (and more, but I don't know their names :P)! Amy vertelde dat ze Kalimotxo had geprobeerd en dat ze het best lekker vond! Natuurlijk niet de ultieme drank, maar een goed en lekker alternatief voor dure Gin Tonic ofzo (A)! Ze vertelden over een plekje in Michigan wat Holland is, waar windmolens staan en waar je banketletters kunt eten :P Ook hebben ze geen idee hoe lengte in meters werkt! Uitgaan in Amerika, springbreak en wilde verhalen over drugs die in drankjes worden gedaan hier in Europa kwamen ook nog aan de orde! Toen ik sinterklaas ging uitleggen dachten ze meteen dat ik de kerstman bedoelde maar toen ik over 'the black helpers' begon (ohjee ik versprak me en zei black slaves wat voor een hoop gelach zorgde aangezien ik meteen zei nee zo bedoel ik het niet :P) snapten ze dat het iets anders is! Met sinterklaas zijn we hier een week vrij, dus misschien moet ik ze dan maar meenemen naar Nederland :P

Oh and guys I know what happened to our sunhours :O In Amerika schijnt het deze zomer echt warmer dan normaal te zijn geweest!! Dus zij hebben onze zon gejat! Jeetje echt heel erg ik denk bijna in het Engels! Het eerste wat ik vanmorgen op de universiteit hoorde was: Dude I lost my Phone! En mensen zeggen in koor Bless you als ik moet niezen :P Welcome to the American life :P & Als ze vragen waar ik vandaan kom is het meteen Oh you are the Dutch girl :P Poor me, in the end everybody will know me!

Ik zou haast vergeten dat we vandaag een excursie hadden naar Plentzia en Getxo (sorry guys ik heb geen foto's genomen omdat ik het te druk had met praten:P)! In Las Arenas hebben de Puente Colgante bezocht en Amy, Carter en ik hebben een deal gemaakt dat we eroverheen gaan lopen (Lindsey durft echt niet want die is bang dat de brug gaat schudden door de wind ofzo :P) . En vandaag begonnen een aantal Amerikaanse meisjes over mijn oorbel: OMG I love your earring :P

Morgen krijg ik mijn definitieve rooster, maar het ziet ernaar uit dat ik elke vrijdag vrij ben en de rest van de dagen tot 14:00 les heb :) Wel zal ik 2 tot 3 uur Spaanse les per dag krijgen, dus ik denk dat 14:00 dan ook wel laat zat is :P

Ik kan nog kilometers lange verhalen vertellen over alles, but I will not bore you with that!

Oh als afsluiter de topper van Carter... Hij heeft zijn gastmoeder dit weekend in het Spaans verteld dat hij zijn hart heeft achtergelaten in de bar (oftwel hij had een leuk meisje gezien, die ook nog eens daar achter de bar stond:P)... Alleen nu weet hij niet meer welke bar het is :P Oh wij hebben hem allemaal zo hard uitgelachen!!

Nou ik heb het hier reuze naar mijn zin in ieder geval:)

I Fall in Love With the Basque Country Again and Again!

Agur!

Reacties

Reacties

arie en jannie

wachten nu op het verhaal van de wielrenner.........

Tineke

Het is maar goed dat ik nu vast ben gaan lezen want als ik het zo "bekijk"heb je na nog een paar weken een hele reisgids geschreven....
Leuk hoor

Ik dacht dat ze in het zuiden juist 's morgens vroeg met school begonnen ;-)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!