bootje.reismee.nl

Los Americanos & sorpresa en una caja :)

Om 7:15 klopte mijn gastmoeder op de deur om mij te wekken! Ik bleef nog een kwartiertje liggen om goed wakker te worden en nam daarna een douche :) Om 5 voor 8 gingen we de deur uit en mijn gastmoeder gaf me koekjes mee, want ze maakte zich zorgen over het feit dat ik niet had ontbeten! Je eet helemaal niks zegt ze :P

Bij de metro ontmoeten we een vriendin van mijn gastmoeder die ook een studente in huis heeft. Miranda is Amerikaans en komt uit Chicago! Ook de zus van mijn gastmoeder komt op het metrostation met nog een Amerikaanse studente.... De gastmoeders beginnen meteen bezorgt aan elkaar te vertellen dat wij (de studenten) niet of nauwelijks eten! Ze ratelen aan één stuk door over wat we wel en niet doen en wij kijken elkaar maar even bedenkelijk aan! Als we uit de metro stappen lopen wij voorop terwijl de dames nog steeds door ratelen achter ons! Uiteindelijk vinden we de universiteit en worden we naar de informatie desk gebracht waar nog meer studenten al gearriveerd zijn met hun gastouder(s) of alleen. Bijna alle studenten zijn Amerikaans en de meesten kennen ook meerdere mensen die ook in Bilbao studeren dus er vormen zich meteen groepjes. In de welkomstzaal ga ik maar alleen zitten, want de 2 studentes waar ik mee naar de universiteit liep hebben hun vriendinnen gevonden!

Er volgt een welkom in het Spaans en vervolgens krijgen we een paar uur orientatie in het Engels :) De vrouw vertelt dat er twee Europeanen zijn (een Grieks meisje en ik) en dat de rest allemaal Amerikaans is! Ik ontdek dat op mijn insurance policy staat dat ik ook Amerikaans ben, dus alleen het Griekse meisje (Katarina) blijft over :P Na de orientatie draait de jongen voor mij zich om en begint met me te praten. Het is een Russische Amerikaan (al is hij liever een Rus want zoals hij zegt: Everybody hates Americans:P) die Ivan heet en best wel heel druk is :P Ivan ziet al snel vrienden van hem en verdwijnt.... De jongen die naast hem zat begint tegen me te praten en stelt zich voor als Carter :) Het enige wat hij kent van Holland is Amsterdam & Soccer! Tja over voetbal moet je niet beginnen met mij... Athletic de Bilbao, wk finale etc. bespreken we terwijl we richting het restaurant lopen waar we gaan lunchen! Hij voegt zich intussen weer bij zijn vrienden en in het hotel waar we gaan eten (Barcélo Nervion) loop ik alleen naar de achterste lege tafel! Al snel komen de studentes die ik morgen heb ontmoet erbij zitten met hun vriendinnen en ook een jongen komt ons vergezellen (zijn naam weet ik nog steeds niet, maar hij komt uit Washington)!

Tja wat kan ik zeggen over Amerikanen.... Ze hebben een geweldig beeld van Europa: alles is per trein zo bereikbaar, er is frictie tussen de landen hier en van de eetcultuur in Spanje snappen ze al helemaal niks! Daarnaast vindt één meisje de rotondes eng en gevaarlijk en het feit dat ik op mijn 19e in mijn laatste jaar van de universiteit zit is ook onverklaarbaar :PEr volgen verhalen over snowdays en metershoge sneeuw (waar NS een hartverlamming van zou krijgen:P), de aardbeving (die de jongen uit Washington dus gevoeld heeft en het is net als een brommer die langsrijdt en een kudde stieren die langs stampt aldus hem)! De jongen vraagt me vervolgens wat mijn favoriete biermerk is waarop ik toch echt moet antwoorden dat ik geen bier drink! Ik leer ze dat ze Kalimotxo (rode wijn met cola) en Txakoli (een Baskische witte wijn) moeten proberen om een beetje mee te doen met de Basken en dat willen ze best wel doen :)

Iedereen vertelt wat over zijn gastgezin wat soms best hilarisch is (A la Americano). Bij de één is er een hamster die elke keer als het kindje hem wil laten zien in zijn huisje ligt te slapen (ze komt niet meer bij van het lachen), de ander is bang om het kleine hondje te vertrappen (het hondje heet Dianna en de eigenares noemt haar Dy all the time:P (ze imiteert haar gastmoeder)). Verhalen over melk in de magnetron stoppen als koffie (In Spanje) & vooroordelen en rare beelden van en over Amerika! Oh en het feit dat je van de dode mensen waar één van de meisjes voor haar studie in snijdt geen foto's mag maken is wel de lacher van de middag! Want ja waarom zou je daar nou foto's van willen maken toch?

Een tour de Bilbao later besluit ik terug te gaan naar Getxo en een pas voor de metro aan te vragen.... Met een webcam maakt de vrouw een foto en ik sta er weer op mijn allermooist op natuurlijk :S Thuis zijn mijn gastouders het eten voor de avond aan het voorbereiden want hun jongste zoon komt thuis uit Ibiza, waar hij 2 maanden heeft gewerkt! Als verassing gaat zijn vriendin in een doos zitten (wat mij woensdag al verteld is toen ik met mijn ouders bij het gastgezin was)! Daar ben ik natuurlijk heel benieuwd naar.... Om kwart voor 9 arriveert de vriendin van Diego met 3 dozen (van klein naar groot)! De grootste past een (Nederlands) kind van 8 in ofzo, maar Marta (de vriendin van Diego) is een klein en tenger meisje dus het is precies haar formaat! Pablo en Marta hebben de grootste lol met de voorbereidingen van de surprise terwijl ik Nederlands elftal kijk op mijn laptop. Een paar keer vertellen ze mij dat ik echt niet mag zeggen dat Marta er is (ohjee dat zou een ramp zijn:P)! Pablo pest Marta een beetje waardoor ze al minimaal 10 keer in de doos heeft gelegen voordat het grote moment van de thuiskomst van Diego pas echt nabij is :P Als Diego arriveert word ik meteen geroepen om me voor te stellen en Diego is toch echt wel de langste Spanjaard die ik ooit gezien heb! Hij gaat naar zijn kamer om zijn koffer weg te zetten en mijn gastmoeder gebaart me te komen kijken hoe hij zijn 'surprise' uitpakt! Er is een hele beschrijving en in de bovenste twee dozen zitten allerlei cadeaus :) Nietsvermoedend opent Diego ook de laatste doos en pas als deze helemaal open is ziet hij dat zijn vriendin erin ligt (ik hoor later dat ze eruit wilde springen maar dat lukte om de één of andere reden niet :P)! Iedereen blij, vrolijk, opgewekt en druk aan het praten terwijl we het avondeten in de woonkamer nuttigen! Einde van het doosavontuur (geloof me het me het was leuker als je het zelf had kunnen aanschouwen:P)

Plannen voor morgen heb ik nog niet, maar ik ga nu zo maar eens mijn bedje opzoeken :)

Anyways ik heb heel veel muggenbulten en het is nog steeds best wel warm hier :(

Adios!

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!