bootje.reismee.nl

First days in the Basque Country

Tja waar moet ik beginnen....

Ik ben inmiddels al voor de zesde dag in Baskenland :) De eerste vijf dagen was ik samen met mijn ouders en mijn tante! Aangezien zij maar 5 dagen zouden blijven hebben we veel gedaan en gezien! De eerste dag hebben we Las Arenas verkent. Aan de boulevard staan stuk voor stuk super mooie villa's en ik zou er best wel willen wonen al zeg ik het zelf :P Vervolgens belde een vriend van mijn vader dat hij naar ons toe zou komen en ons Portugalete zou laten zien (Portugalete ligt aan de overkant van Las Arenas en is te bereiken via de Puente Colgante een wereldberoemde hangbrug). Toen ik zag dat je ook bovenop de brug naar de overkant kon lopen wilde ik dat wel doen, maar de rest zag dat niet echt zitten dus gingen we gewoon heen en weer in het bakkie dat aan de brug hangt :P Al met al een vermoeiende eerste dag die we afsloten met een diner in het hotel. Heb heerlijk gegeten; Gebakken bloemen, Ossenstaart en Baskische cake als toetje :)

De tweede dag zijn we met de vriend van mijn vader en zijn vrouw en 2 kinderen naar de Baskische kust geweest. Bermeo, Mundaka, Urdabai en Bakio! In Mundaka waren de roeiwedstrijden die we hebben aanschouwd. De stranden zijn allemaal geschikt voor surfen en overal vind je dan ook surfers wat alles nog mooier maakt dan dat het al is :P Na een heerlijk diner (Inktvis, Gambas Almejas, Eendenborst, Kaasijs) in een super restaurant dat uitkeek over het water liepen we nog even langs het strand om daarna weer terug te gaan naar het hotel. 's avonds wilden we naar Bilbao aangezien het de laatste dag van Aste Nagusia 2011 was en het dus de laatste kans was voor ons om het vuurwerk te zien. We gingen met de metro naar Plaza Moyua en vanaf daar heb ik mijn ouders en tante naar het Guggenheim gegidst en nog een aantal andere dingen laten zien (Bilbao is een stad die je best snel kent gelukkig en ik was er al voor de derde keer). Het vuurwerk zou om 22:30 beginnen, maar om 22:00 gingen alle lichten al uit en stond iedereen langs de rivier. Er volgde een vioolconcert vanaf het water dat bijgestaan werd door een rode fakkel. Mijn ouders en tante dachten dat dit het spektakel al was en ze zeiden dan ook meteen dat dat vuurwerk niet veel voorstelde. Echter om 22:30 begon het echte vuurwerk pas en aangezien het in de bergen werd afgeschoten knalde alles dubbel zo hard. 20 minuten langs was er prachtig vuurwerk te zien en mijn ouders en tante waren dan ook zeker verrast :P

De derde dag zijn we weer langs de kust gegaan en hebben we Plentzia en Gorliz bezocht. Eenmaal terug in het hotel heb ik Barcelona-Villareal gekeken. De eerste helft op mijn hotelkamer en de tweede helft in de tapasbar onder het genot van een Kalimotxo :) Een potje goed voetbal met een mooie uitslag: 5-0 :)

De vierde dag reden we naar Oiartzun waar een klant van mijn vader een visbedrijf heeft. We hebben het bedrijf bezocht en zijn daarna met hem en zijn vrouw op pad gegaan. Toen ik vertelde dat ik het Baskisch nationalisme en de geschiedenis graag wilde bestuderen waren ze meteen enthousiast. Ik moest bij hen in de auto komen en tijdens onze reis naar Hondaribia vertelde hij me vanalles over de taal en de cultuur. Ik was blij verrast :) In Hondaribia hebben we even rondgekeken en het was een geweldige plek! Het ligt vlakbij de grens met Frans Baskenland en je kan Frans Baskenland zelfs zien aan de overkant van het water. Na heerlijek tapas en natuurlijk een kalimotxo werden we met de taxi naar een restaurant gebracht! Een geweldig mooi restaurant met super lekker eten :P Ganzenleverpaté, Almejas, heerlijke ham, Arroka Rape, Tarta de Queso, Limoencréme en Cava! Aangezien de vrouw (Arantza) voornamelijk Spaans praatte heb ik mijn Spaans wat uitgeprobeerd. Mikel en Arantza boden me aan om me San Sebastian te laten zien en de rest van de omgeving en daarnaast wilden ze me helpen met Spaans Baskisch en noem maar op..... Ik heb ze beloofd dat ik ze zeker zal bellen om San Sebastian te bezoeken, want het was super leuk om een dag met hun op te trekken omdat ze zoveel weten over Baskenland :)

De vijfde dag was de laatste dag voor mijn ouders en tante en we besloten om weer naar Bilbao te gaan. Weer per metro aangezien parkeren net als in Amsterdam een giga ramp is. We gingen tot aan Casco Viejo dit keer en we liepen rond in de oude stad van Bilbao. De dames wilden winkelen dus plofte ik met mijn vader op een bankje neer waartegenover een man gitaar speelde. De dames bleven maar winkelen en winkelen dus wij besloten om te verkassen naar het terras. Na een drankje maar weer naar het centrum van Bilbao gegaan, wat gegeten en nog een aantal dingen bezocht (Alhondiga, de stierenvecht arena). 's avonds hadden we afgesproken met mijn gastgezin. In de straat was het even zoeken naar het goede nummer totdat we een vrouw en een jongen op een balkon zagen zwaaien. Naja wie verwacht nou dat dat voor ons is.... Maar na een tijdje hadden we het door en kwamen we bij het goede appartementencomplex! De vrouw des huizes heet Carola is een klein, vrolijk en druk vrouwtje. Haar man heet Javi en ze heeft twee zoons: Diego (20) en Pablo (23). Pablo was thuis en Diego is nog op Ibiza. Er was eten voor ons en mijn gastmoeder begon meteen honderduit te praten. Haar Engels is niet super goed en haar man praat helemaal geen Engels. Na een gezellige avond vertrekken we weer naar ons hotel en spreek ik af dat Carola me de volgende dag om 10:30 ophaalt bij het hotel.

Op de zesde dag vertrekken mijn ouders en tante vroeg en na een vluchtig afscheid slaap ik rustig verder. Na een ontbijtje en een douche word ik opgehaald door Carola die mijn laatste baggage naar mijn kamer brengt. We halen Pablo op om naar de metro te gaan, want hij moet in Bilbao een nieuwe broek kopen. Ik wil een abbonement voor de metro kopen en een Spaanse telefoon. Het abbonement voor de metro gaat niet door aangezien ik mijn paspoort ben vergeten dus ik koop een los kaartje en we gaan naar Bilbao. Als we aangekomen zijn gaan we direct een winkel in. Terwijl zijn moeder al doorloopt naar achter vertelt Pablo me in het Spaans dat hij deze winkel niet zo leuk vind :P Hij moet allerlei broeken passen die zijn moeder leuk vindt, maar er wordt uitendelijk niets gekocht. Vervolgens gaan we de Zara in en weer moeten er broeken gepast worden. Pablo vertelt me dat zijn moeder betaalt deze keer, dus daarom is het deels haar keus! Ik moet wel een beetje lachen om het hele gebeuren want het is wel duidelijk dat hij niet hetzelfde wil als zijn moeder. Uiteindelijk koopt hij toch een broek. We splitsen vervolgens op: Pablo en ik gaan een telefoon kopen en zijn moeder gaat naar de kapper. Na een hoop gedoe heb ik een samsung gekocht met movistar voor 39 euro, nu nog hopen dat ie het goed doet :P Pablo koopt nog even een lot (En hij vertelt wat hij zou doen als ie veel geld wint... die verhalen ken ik wel van mijn zwager :P) en daarna worden we door zijn vader opgehaald om terug te naar huis te gaan. Ik doe even een dutje en daarna eten we soep en vlees! Na het eten heeft Pablo me geholpen met het internet, waardoor ik nu weer online ben in mijn nieuwe slaapkamer. Alle koffers zijn uitgepakt en de studieboeken liggen op het bureau :) Ik heb net een rondleiding gekregen in de keukenkastjes en om 8 uur gaan we een rondje in de omgeving doen en een metro abbonement kopen...

Iedereen hier praat Spaans tegen me, maar ik hou het nog op Engels. Ik moet dan wel vaak herhalen wat ik zeg, want ze begrijpen niet alles even goed. Met Pablo is het wel makkelijker, hij praat Spaans tegen mij en ik praat Engels terug en meestal snapt hij het als ik niet te snel praat :P Morgenochtend moet ik om 8 uur richting de universiteit en dan zal ik de anderen ontmoeten. Ik heb al vernomen dat het voornamelijk Amerikanen zijn die meestal al een jaar Spaans hebben geleerd en het dus goed kunnen....:P Oh en morgenavond komt Diego terug uit Ibiza en zijn vriendin gaat hem verassen door in een doos te gaan zitten! Ik ben benieuwd :P

Ohjah ze vinden mijn Barcelona oorbel geweldig :P

Dit is al weer te veel informatie voor nu dacht ik zo :)

Adios!

Reacties

Reacties

Anouk

Heee Mar-Lisa!

Goed om te lezen dat je het zo naar je zin hebt! Hoop dat je een supertijd daar gaat krijgen. Succes morgen op de universiteit.

Adios ;). Xx

rieni

ontzettend leuk deze verhalen, krijg zo een mooi beeld van je doen en laten, heel veel succes en geniet van elke minuut

Marjon

Chica! Ik wist niet dat je vandaag al naar de uni moest, spannend! Ik wil natuurlijk vanavond weer alles horen! Het klinkt wel alsof je winkelen gezellig was en je het met Pablo goed kan vinden, dat is wel super fijn! :) Ben nu al jaloers! ;)
xx

rieni

het is heel mooi dat je spaans gaat leren met een amerikaans accent maar... abonnement is met 1 b en 2x n!!!!
waar staat die Universiteit? in welke stad bedoel ik

Mar-Lisa

Haha ik heb niks nagelezen in 1 keer getypt en gepost :P Anders ga je alles weer hertypen enzo (A) Mijn universiteit staat in Bilbao..... Deusto heet ie :) Maar met de Amerikanen praat ik vooral Engels en voor je het weet neem je dat accent over!

Elize

HHeyyyy,

Ik heb net alle verhalen gehoord van je moe dus ik heb je maar even opgezocht. Gaaf man!! Veel succes daar!

Janneke en Betty vanuit vlieland

We hebben net je zonnige berichten gelezen en dat is hier niet aan de orde! We hebben hier storm! Wel leuk dat je het daar naar je zin hebt , maar we hadden ook niets anders verwacht (Betty tenminste die heeft het meegemaakt en gezien) we hope nog veel van je te gaan lezen en horen vanuit baskenland ! xxx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!